Tydliga mål och uppföljning

Motion inlämnad till kommunfullmäktige i Härryda kommun om behov av tydliga mål och uppföljning av kommunens miljöinsatser.
Miljöpartiet de gröna i Härryda yrkar att en handlingsplan upprättas som anger konkreta och uppföljningsbara mål, vilka aktiviteter som planeras och vilken effekt de förväntas ge, för att en tydlig uppföljning ska vara möjlig att genomföra.

Mänskligheten står inför en enorm utmaning när vi på bara några år behöver fasa ut världens fossila energianvändning. Forskningen pekar entydigt på lägets allvar, och att det är den politiska viljan snarare än den tekniska utvecklingen som bromsar omställningen. Härryda kommun har sin inriktning när det gäller att skapa ett hållbart samhälle uttryckt i Strategisk plan Agenda 2030 Version 2.0:

”Härryda kommun ska enligt Strategisk plan 2019–2022 bidra till en hållbar utveckling i regionen genom att ta täten och vara ett föredöme i arbetet med Agenda 2030.”

För att på ett reellt plan kunna förverkliga denna ambition krävs en handlingsplan som tydliggör vad kommunen måste göra utifrån dagens klimatnödläge, där man kan se vilka konkreta insatser som planeras och vilken effekt de förväntas ge, detta för att möjliggöra en tydlig uppföljning.

Förslaget till att upprätta en handlingsplan stämmer väl överens med formuleringen i verksamhetsplan 2020–2022: ”Arbetet ska bedrivas systematiskt, med tydlig plan, konkreta och
uppföljningsbara mål och aktiviteter”.

Förutom Strategisk plan Agenda 2030 Version 2.0, har målen i handlingsplanen sin utgångspunkt i Sveriges miljömål, kommunernas klimatlöften Klimat 2030, samt GR:s grön- och blåstruktur.

Syftet är att handlingsplanen ska användas för uppföljning, t ex varje kvartal eller motsvarande tillsammans med övrig uppföljning, exempelvis ekonomisk uppföljning, och djupgående en gång per år och beskriva det praktiska genomförandet och interna/externa resurser för detta, ha en detaljerad tidsplan för olika aktiviteter, stödja genomförande, särskilt för de medarbetare som ska genomföra det praktiska arbetet.

För Miljöpartiet de gröna i Härryda 2021-01-30
Marie Strid