Våra kommentarer till samråd 3 om ny höghastighetsjärnväg

Våra kommentarer till samråd 3 om ny höghastighetsjärnväg

Här är våra kommentarer som vi lämnade in den 11 juni 2021 till trafikverket på deras samråd angående en ny höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Borås.

Samrådsyttrande i samråd 3 gällande ny järnväg Göteborg-Borås

Kapitel 1-3 Inledning avgränsningar

Sträckan Göteborg–Borås är en del av den nya stambanan mellan Göteborg och Stockholm och omfattar cirka sex mil ny dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg.

Vi ställer oss positiva till att Trafikverket arbetar med en åtgärdsvalsstudie för stråket Kust till kust Göteborg-Borås i syfte att klarlägga vilka åtgärder som kan genomföras längs befintlig Kust till kustbana för att stärka stråket.

Varför har ingen koldioxidbudget gjorts för hela projektet?

Kapitel 4 Förutsättningar

I underlaget anges tre stationsorter; Mölndal, Landvetter Flygplats och Borås. Vi ställer oss positiva till dessa stationsorter under förutsättning att placeringen (inklusive tillhörande järnvägskorridor) inte innebär en stor påverkan på miljö/naturen och kulturpåverkan.

Under förutsättningar finns nu naturvärden vid Finnsjön, Klippans naturreservat, Storåns dalgång med som delgavs i samrådsyttrande i samråd 2. Varför är sjöar som Skärsjön, Skällsjön, Ristjärn inte nämnda som naturvärden?

Miljön kring Benareby och Tulebo är nämnda som "Sjö- och Mosselandskap söder om Mölnlycke" (s.37 under punkt 4.2 Karaktärsområden).
Varför finns ingen hänvisning om värdefull kulturmiljö eller naturmiljöer kring Benareby och Tulebo Under Punkt 4.3.4.

Förutsättningen för kommunal planering utgår trafikverket fortfarande från Härryda kommuns ÖP 2012/2018. En ny ÖP är under framtagande och en fördjupad översiktsplan för området Landvetter Södra har varit på samråd.

Hur förhåller sig Trafikverket till dessa eventuella förändringar av området?

Kapitel 5 bortvalda alternativ

Av de bortvalda alternativen kan vi inte se något alternativ som borde ges en närmare utvärdering.

Kapitel 6 kvarvarande alternativ

I järnvägsalternativen Göteborg- Landvetter Flygplats finns tre korridorer redovisade.

Raka vägen Öst

Raka vägen öst är inget alternativ eftersom den går via Benareby och påverkar kulturvärden och naturvärden som Tulebokorridoren.

Tulebo

Tulebo är inget alternativ eftersom den korridoren går igenom områden med höga kulturvärden och naturvärden

Mölnlycke

Mölnlycke är ett alternativ men tunnelmynningen bör flyttas mer österut

Raka vägen

Raka vägen är ett alternativ men tunnelmynningen bör flyttas mer österut för att inte påverka befintlig bebyggelse. Järnvägen skall också dras så nära Landvetter som möjligt för att inte påverka den nordliga delen av Yxsjöns naturreservat.

Bollebygd syd

Efter Mölnlycke förordar vi Bollebygd Syd men mycket stor hänsyn måste tas till påverkan på befintlig bebyggelse och höga naturvärden.

Kapitel 7 Utvärdering

Det är viktigt att byggprocessen problematiseras mer. Inom parametern anläggningsresurser så beskrivs att alternativ Mölnlycke kommer ge upphov till stora mängder massor, till stor del berg. På vilken plast skall detta tas om hand?

Biltrafik under byggnadsprocessen är inte beskrivet. För boende i området är sådant viktigt att det hanteras eftersom det finns en oro hos dom som kommer drabbas.

Byggandet av räddningstunnlar och ventilationsschakt är inte beskrivet och dess konsekvenser tex påverkan även på markplan med nedgångar och kringanläggningar.

De sociala aspekterna av att det ska ligga en stad mitt över spårområdet är heller inget som problematiseras tillräckligt. Med eller utan station så kommer Landvetter Södra påverkas av järnvägen och även om den inte finns där idag så har kommunen planer att den ska finns där när järnvägen ska börja trafikeras.

Trafikverket måste redovisa bullerkartor för de olika redovisade alternativen. Härryda kommun har både en flygplats och en motorväg i kommunen. Trafikverket måste redovisa hur den nya stambanan påverkar bullersituationen omkring den nya stambanan.

Kapitel 8-9 Sammanvägd bedömning mm

Hur har investeringskostnaden räknats fram?

Tabell 8.4 Sammanvägd miljöbedömning är mycket svårläst. Det saknas vilka kriterier som varit mer styrande än andra?

Tabell 8.7. Hur har projektmålen bedömts?

Tabell 8.6 Restider. Hur har Trafikverket jämfört viktiga naturvärden mm, mot restid på 35 eller 36 minuter? En försumbar skillnad i tid som kan göra stor skillnad för framtida generationer!

Miljöbedömning. "Vattenförekomsterna Mölndalsån och Kålleredsbäcken är känsliga för ytterligare ingrepp då ytterligare försämring inte är tillåten enligt regelverket för miljökvalitetsnormer för vatten. Påverkan kan därför kräva avsteg från icke-försämringskravet." – Vad menas med detta?

9 Fortsatt arbete
 

”När lokaliseringsutredningen är klar, med tillhörande godkänd miljökonsekvensbeskrivning, ställs den ut för granskning” Vem granskar miljökonsekvensbeskrivningen ?

Om det kommer in förslag på alternativa korridorer eller stationsorter från samråd 3, Kommer Trafikverket att utreda dessa förslag?

 

Miljökonsekvensbedömning

Följande skrev vi samråd 2: I flertal av järnvägskorridorerna innebär det mycket stor påverkan på värdefull natur som: Finnsjöns dricksvattenstäckt, , sjöar (Yxsjön, Skärskön, Rammsjön, Skällsjön, Ristjärn m fl), Storåns dalgång, jordbruksmark, skogar med höga naturvärden mm.

 

Möjliga korridorer

Vid järnvägsdragningen efter Mölnlycke är det mycket viktigt att den går så långt norrut så att Yxsjöns naturreservat kan bevaras.

  • Raka vägen – efter tunneln blir det stor miljö- och bullerpåverkan vid Björröd.
  • Mölnlycke – efter tunneln blir det stor miljö- och bullerpåverkan vid Björröd.
  • Bollebygd Syd – bör följa riksväg 40 så nära som möjligt.
     

Miljökonsekvensbeskrivning

Miljökonsekvensbeskrivningen beskriver inte de höga naturvärden som finns på många av de föreslagna järnvägskorridorerna. Det finns mycket känslig natur som är skyddsvärd i området Yxsjön-Benareby, Finnsjön friluftsområde ,Yxsjön Området mellan nuvarande Landvetter och Yxsjön har mycket värdefull natur. I miljökonsekvensbeskrivningen finns ingen hänvisning till följande naturinventeringar som gjorts i området:

  • Yxsjöområdet, miljövärden i ett landskapsperspektiv – exploateringar, konflikter och lösningar” (Biodivers naturvårdskonsult, Nolbrant 2015)
  • Inventering av tjäderlekplatser i Härryda, Mölndal och Partille kommuner 2011-2014
  • Fågelinventering av Yxsjöområdet, LONA-projekt 2015-2020 Göteborgs Ornitologiska Förening
  • Naturvärdesinventering på förstudienivå, Härryda kommun 2017
  • Naturvärdesinventering Landvetter södra,Härryda kommun, 2017
  • Fördjupad översiktsplan, Härryda Kommun, artskyddsinventering
     

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns ett behov att särskilt lyfta fram följande synpunkter och få följande frågor besvarade:

  • Vid järnvägsdragningen efter Mölnlycke är det mycket viktigt att den går så långt norrut, och längre sträcka i tunnel så att Yxsjöns naturreservat kan bevaras.
  • Hur säkerställer Trafikverket att järnvägskorridorer söder om nuvarande Landvetter (mellan Långenäs och Landvetter flygplats) inte påverkar höga naturvärden och rödlistade arter?
  • Varför finns inte alla genomförda naturinventeringar redovisade i samrådshandlingarna?
  • Hur kommer EU:s beslut om artskyddsförordningen att påverka det fortsatta arbetet?
  • Varför finns ingen artskyddsinventering redovisad?
  • Varför går inte Raka vägen och Mölnlycke i tunnel hela vägen fram till Landvetter Flygplats?
  • Varför har ingen koldioxidbudget gjorts för hela projektet?
  • Varför är sjöar som Skärsjön, Skällsjön, Ristjärn inte nämnda som naturvärden?
  • Varför finns ingen hänvisning om värdefull kulturmiljö eller naturmiljöer kring Benareby och Tulebo
  • Inom parametern anläggningsresurser så beskrivs att alternativ Mölnlycke kommer ge upphov till stora mängder massor, till stor del berg. På vilken plast skall detta tas om hand?
  • Biltrafik under byggnadsprocessen är inte beskrivet. För boende i området är sådant viktigt att det hanteras eftersom det finns en oro hos dom som kommer drabbas.
  • Byggandet av räddningstunnlar och ventilationsschakt är inte beskrivet och dess konsekvenser tex påverkan även på markplan med nedgångar och kringanläggningar.
  • Hur har investeringskostnaden räknats fram?
  • Trafikverket måste redovisa bullerkartor för de olika redovisade alternativen.
  • Om det kommer in förslag på alternativa korridorer eller stationsorter från samråd 3, kommer Trafikverket att utreda dessa förslag?
     

Mölnlycke 2021-06-11
Miljöpartiet de gröna i Härryda
Roland Jonsson, Kristin Schmitt, Ted Lindberg, Marcus Berggren, Carina Fyrsten

Relaterade nyheter

Härryda, 25 oktober 2025

Bygg inte framtidens skola på osäker grund

Härryda, 13 oktober 2025

Miljöpartiet: Ta ett annat beslut – det är inte för sent!

Härryda, 10 oktober 2025

Ny representation i Miljö och Bygglovsnämnden samt Socialnämnden

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter