Varför så bråttom?

Insändare i Lokalpressen Härryda den 27 december 2020.

Välfärdsnämndens långa decembermöte kom att till stor del handla om majoritetens ambition att göra det möjligt för Internationella Engelska skolan att etablera sig i Mölnlycke. Denna fråga fanns tydligt inbäddad i ärendet om en ny modell för lokalersättning, ett förslag till modell som har tagits fram av förvaltningen på uppdrag av Kommunstyrelsen.

I DEN TJÄNSTESKRIVELSE som bifogades förslaget, framkom tydligt att det saknas elevunderlag för en ny skola under överskådlig framtid. Därför finns det inget skäl att förhasta sig utan i lugn och ro utarbeta ett förslag till ny modell. Den pågående statliga utredningen, En mer likvärdig skola-minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning, har som ett av förslagen en översyn över ersättningar till fristående skolor, alltså skolpengen.
Naturligtvis bör resultatet av denna utredning finnas med som del i underlaget för modellen för lokalersättning i Härryda kommun. Förvaltningens framtagna förslag till modell för lokalersättning innehåller dessutom juridiska oklarheter, som behöver klarläggas. Ändå finner majoriteten det lämpligt att i stor hast genomdriva modellen om högre lokalbidrag.
Varför? Naturligtvis handlar det om att skapa incitament för den Internationella Engelska skolan att vilja etablera sig i Mölnlycke med god lönsamhet, något som bekräftades under mötets gång. Man kan fråga sig vari denna nästan barnsliga förtjusning och längtan efter en IES-etablering av en skolkoncern, som blir alltmer ifrågasatt, ligger.

Det pratas mycket om pengar. Miljöpartiet har väldigt svårt att förstå lönsamheten i att bygga en skola som det in facto inte finns behov av, vare sig det är en kommunal eller fristående skola.
Vad är det som gör det värt att skapa otrygghet för barn och föräldrar i skolor i området? Vad är det som gör det möjligt att fördärva en naturlig oas där barn och familjer har möjlighet till lek och rekreation mitt i Mölnlycke? Eller att skapa en dålig trafikmiljö? Vad är det som gör det värt att köra över alla dem som är närmast berörda och på så många olika sätt kämpar för att göra sin röst hörd?

VI I MILJÖPARTIET undrar när något av partierna inom alliansen vågar stå på egna ben, lämna prestigen bakom sig på samma sätt som i Kävlinge kommun, där politikerna först var positiva till en IES-etablering för att senare ändra sig. Även Härryda kommun måste inse att det finns ingen rim och reson i att kratta manegen för en skola, som inte behövs.

INGA-LENA PERSSON ledamot i Välfärdsnämnden
MARIE STRID ersättare