Vi vill gå med glädje till jobbet

Insändare i Lokalpressen Härryda.
120 000 människor är varje år sjukskrivna på grund av dålig psykisk arbetsmiljö lät Arbetsmiljöverket meddela för ett tag sedan. Enligt olika fackförbund tar två människor sitt liv varje vecka på grund av dålig psykisk arbetsmiljö. Det är nationella erfarenheter som naturligtvis drabbar vår kommun också. Eftersom vuxenmobbningen hamnar utanför diskriminerings- och trakasseri-lagstiftningar blir de mobbade ensamma och utan hopp om hjälp.

Miljöpartiet på riksnivå vill nu föra in frågan i Riksdagshuset. Trots att vi är ett litet parti tar vi tag i de stora frågorna. I Härryda, har MP drivit frågan sedan 2010 både i kommunen och på riksplanet. Det är endast genom en rejäl genomgång av juridiken kring vuxenmobbningen och samsyn mellan de olika riksdagspartierna som vi kan hitta en gemensam lösning på detta gigantiska problem. Det betyder att vi alla kan och måste driva frågan i våra olika riksdagsgrupper. Vi gör det.

Lina Eiserman Ålund
Katarina Kristiansson