Våra kandidater till kommunalvalet

Dessa är våra kandidater till kommunalvalet

1. Leif Stenberg, 69 år, Hedemora
Pensionär
Jobbade tidigare under många år med redovisning, IT och logistik inom industrin. Har även varit egen företagare i flera år. Är idag styrelseordförande i Koopus ekonomiska förening som fick pris som årets nyföretagare i Hedemora kommun 2017. Aktiv som spelman i Avesta Spelmanslag och som violinist i Avesta Orkesterförening. Har de senaste åren haft mycket kontakter med flyktingar som kommit till Hedemora från Syrien. Jag har försökt bidra till att de kan tala bättre svenska, skaffa sig jobb och förstå den svenska byråkratin.

Har varit ledamot av kommunstyrelsen sedan 2014 och styrelsen för Hedemora Energi sedan 2004. I Hedemora Energi medverkade jag till att det byggdes vindkraftverk i Garpenberg och ångturbiner för elproduktion i Fjärrvärmeverken i Hedemora och Säter. Har i många år verkat för en upprustning av järnvägen Borlänge-Uppsala så att det blir betydligt flera avgångar och kortare restid.

Utbildning: Civilekonom och tekniskt gymnasium. Uppväxt i Ulvshyttan, mellan Borlänge och Smedjebacken. Har även bott i Stockholm och Solna i 17 år.

2. Kristina Norström, 70 år, Stjärnsund
Pensionär och lärare
Är mycket intresserad av glesbygdsfrågor: kommunikationer, boenden, skolor och kultur. Kommer att jobba med dessa frågor inför valet och efter oxå!

3. Kerstin Lundh, 68 år, Hedemora
Sjuksköterska och arbetar fortfarande inom äldreomsorgen
Jag vill tillföra fler resurser till äldrevården och det gäller då främst undersköterskor men också  fler arbetsterapeuter och sjukgymnaster. Detta är viktigt eftersom vi har en ökad mängd äldre personer att ta hand om. Min ambition är att alla skall ha en god arbetsmiljö och dit hör bra arbetsschema, god utvecklingsmöjlighet inom sitt yrke samt goda lönevillkor. Nolltolerans mot mobbing och utanförskap. Detta får inte förekomma på arbetsplatser.

Fastighetsfrågorna  i kommunen är synnerligen intressanta då de skapar goda levnadsvillkor för de som vill vara bofasta i vår kommun. Där är Landstingsfastigheter Dalarna en riktigt god förebild eftersom de är sverigebäst av alla Sveriges landsting när det gäller lägst förbrukning av el. De bör vara vägledande i alla kommuners byggnadsfrågor så att vi kan ta del av deras mångåriga kunskap inom området. Målet skall vara för oss alla fastighetsägare att vi skall kunna skapa vår egen el framöver genom god utvecklad teknik. T ex solceller/solpaneler i väggar och fönster samt takpannor.

Naturen och vattnet och luften är de viktigaste källorna till bibehållen hälsa och välfärd. Därför måste vi alla vara rädda om vår natur och miljö. Det självklara valet är därför Miljöpartiet!

4. Krystyna Karlsson, Hedemora
Pensionär
Mitt hjärta brinner för ett grönt Sverige, folkhälsa, sjukvårdskvalité och förebyggande hälsovård. Att socialpolitiken ska utformas så att alla kan känna sig trygga.

5. Jim Nyberg, 34 år, Davidshyttan
Personlig assistent
Har ett brinnande intresse för forspaddling, isbad och biodling.

6. Robert Eriksson, Hedemora

7. Frida Karlsson, 32 år, Davidshyttan
Hemmaförälder
Bosatt i Davidshyttan. Har tillsammans med de 3 barnen för det mesta händerna i jord eller lera på ett eller annat sätt. Intresserad av odling, keramik, hantverk, höns, biodling och strävar efter ett hållbarare levnadssätt.

8. Jan Ivåker, Vikmanshyttan

9. Ann-Marie Samuelsson, Hedemora

10. Karl-Erik Pettersson, Davidshyttan
Aktiv senior
Vill på lokal nivå arbeta för att uppfylla miljömålen. Hjälpa till att höja kommunens beredskap för att så långt möjligt möta de problem som klimatförändringar och miljöpåverkan kommer att förorsaka.