Sammanfattning från senaste kommunfullmäktige – mars 2019

Miljöpartiet i Höganäs kommer efter varje kommunfullmäktige att lägga upp en sammanfattning av de ärenden som avhandlats under mötet.
Har du frågor eller vill veta mer om vad vi gör så kan du alltid nå oss på hoganas@mp.se

Det stora och viktiga ärendet var årsredovisningen för 2018, alltså vad som hänt, vad kommunen och de olika förvaltningarna har gjort under året och vad de planerar framåt samt förstås den ekonomiska redovisningen. Vilka pengar har kommunen fått in och gjort av med och vad har man använt dem till.

Höganäs gick plus med 42 miljoner 2018, mer än tidigare år. Det är positivt eftersom pengarna behövs till de många investeringar som måste göras (och som skjutits upp tidigare). Kommunen behöver gå plus hade budgeterat för ett resultat på 1% av intäkterna, det blev 3% medan 2% är rekommenderat. 3% är onödigt mycket eftersom det gör att verksamheter som skola och omsorg fått dra ner på viktig verksamhet. Vi kommer alla ihåg besparingarna från 2017 på toleransresorna, Kullaskolans internationella program och Eric Ruuth, besparingar som gav väldigt lite i pengar men “kostade” så oändligt mycket mer i viktig verksamhet som fick sig en rejäl törn. De stora besparingarna har gjorts på personal och särskilt situationen i skolorna verkar vara pressad.

Vi i MP efterlyste igår mer fokus på det som ligger bakom de goda siffrorna. Varje år under några år har KS ordförande Peter Schölander sagt “det går bra för Höganäs” och det gör det. Samtidigt märks också baksidorna av besparingarna genom att personal “går på knäna” inom flera verksamheter. Som vanligt ifrågasatte vi också att man har som mål att inte låna till investeringar. Att låna kan vara det bästa man kan göra, det beror helt enkelt på hur alternativen ser ut. Johan tog som exempel den nya gymnastikhall som planeras. Vid upphandlingen visade den sig bli kanske 8 miljoner dyrare än bugeten tillät. I ett sådant läge kan man inte bara säga att man måste göra den mindre, som kommunledningen nu verkar göra. Man får i stället väga olika alternativ mot varandra och i slutändan kan det vara bättre ekonomi att låna än att göra hallen mindre. Särskilt med tanke på att Höganäs växer och det planeras ett stort bostadsområdet vid sidan om ICA. Gymnastikföreningen behöver ha en hall som motsvarar behoven nu, men också tål att växa i.

Vi efterlyste också att klimatmål ska vara likställda och med de ekonomiska målen. Ett hållbart Höganäs (och en hållbar värld) handlar om ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet, men den ekonomiska kan inte vara överordnad. Barbro menade att årsredovisningen avslöjar att det inte finns något riktigt klimatkrismedvetande i den kommunala organisationen och att frågorna om miljö och klimat inte prioriteras. Hon efterlyste att kommunen tar ledningen i kampen för att hela kommunen ska bli fossilfri, inte bara den kommunala organisationen. Ska vi nå våra förpliktelser enligt Parisavtalet måste ju också alla vi medborgare ställa om. Där behöver kommunen ta ledningen.

Årsredovisningen var det stora ärendet. Därutöver valde vi också några ledamöter till Höganäs Omsorg AB, det kommunala bolag som sköter äldrevården mm. Socialdemokraterna har tidigare inte velat utnyttja sina platser. Liksom vi röstade de mot att bolaget skulle bildas 2016 och har tidigare tyckt att det blivit en motsättning att då sitta i styrelsen. Nu hade de ändrat sig.

Kommunen redovisade också olika rapporter som vi beslutade att “lägga till handlingarna”. Det rörde personalredovisningen (statistik och kommentarer kring de anställda i kommunen), uppföljning av intern kontroll, uppföljning av folkhälsoprogrammet, revisionsrapporter. Bland annat har det gjorts en revisionsrapport av rektorernas arbetssituation. Cirka 40% av rektorerna tycker hela tiden att de har för mycket att göra medan bara ungefär 20% av övriga anställda svarar så. Något behöver alltså göras och det arbetet har Utbildningsnämnden nu initierat.

Vi beslutade också att sälja och köpa mark till och av Lindéngruppen. Vi sålde parkeringsplatsen vid entren till Kaptenens trädgård. Där avser Lindéngruppen att i stället för parkeringsplats utöka parken. Bra att parkeringsplats blir park. Vi köpte mark vid Margreteberg där det för länge sen låg en Smärgelfabrik. Området är planlagt som industrimark men består för närvarande mest av ängsmark. I detaljplanen är det betecknat som industrimark men i den utmärkta Naturvårdsplan som vår kommunekolog Richard Åkesson har gjort är marken markera som värdefullt ur naturvårdssynpunkt. Genom att vi köpte marken har vi själva rådighet över den vilket också är bra. Det är inte bestämt vad den ska användas till.