Ansvar för Huddinges välfärd och ekonomi

Nu börjar fullmäktige i Huddinge. På agendan står bland annat delårsrapporten (per augusti månad) och budget för nästa år.

Tyvärr försvagas kommunens ekonomi, något som personal, barn, ungdomar och äldre redan fått känna av. I Miljöpartiets budgetalternativ ges betydligt bättre förutsättningar till förskolans, grundskolans och äldreomsorgens verksamheter.

Miljöpartiet säger nej till fortsatta nedskärningar! Tvärtom behövs fler lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Flera års underbudgetering har lett till underskott och en skuld på 38 miljoner kronor inom förskolan, en skuld som den moderatledda koalitionen kräver ska återbetalas. Detta slår givetvis hårt mot verksamheten, då personal fått allt fler barn att ta hand om och barngrupperna blivit allt större. Vi politiker har i flera år mött personal och föräldrars allt mer ”förtvivlade rop” på mer resurser, och vi i miljöpartiet har stor förståelse för konsekvenserna av den allt för snäva budgeten.

Även grundskolans resurser är otillräckliga, med större klasser och nedskärningar inom elevhälsan som följd. Vi oroas över stora skillnader i kunskaper mellan elever och skolor i kommunen och den höga sjukfrånvaron. Likaså äldreomsorgen har stora problem och i revisionsrapporten föreslås drastiska nerdragningar av personal för att klara ekonomin. Kommunens resultat ser ut att bli 11 miljoner kronor sämre än budget och det ekonomiska målet om 2 procent uppnås inte, utan åtgärder. Vi i miljöpartiet betonar ordning och reda i ekonomin och bättre internkontroll!

Det ska vara enkelt att leva klimatsmart i Huddinge. Miljöpartiet arbetar på alla nivåer för mer kollektivtrafik. Cykeln ska vara ett enkelt val – med regionala cykelbanor, finmaskiga nät av lokala cykelvägar och cykelparkeringar i strategiska lägen. Att investera i en ny motorväg på Södertörn, rätt igenom hela kommunen bör utgå ur planeringen. Miljöpartiet föreslår att motsvarande medel istället investeras i åtgärder som löser våra lokala trafikproblem samt skapar säkra skolvägar för gång och cykel.

Vi ser att fler miljömål inte kommer att nås inom föreskriven tid. Bland de negativa trenderna återfinns vattenkvaliteten i våra badsjöar. Sjöarna är en fantastisk resurs och det är nödvändigt att satsa på  vattenkvalitet. Vi beklagar att andelen ekologiska livsmedel inom förskola, grundskola och gymnasieskola minskar. Detta anses ”bero på det ekonomiska läget i kombination med otydlig målsättning för nämnderna”. Med fokus och mer vegetariska livsmedel behöver inte ekonomin belastas negativt.

Anders Lönroth, oppositionsråd MP Huddinge