Avtal i hamn för Spårväg syd – Miljöpartiet gratulerar Södertörn till en klimatsmart tvärförbindelse

Miljöpartiet har länge drivit på för en spårväg till Huddinge och Södertörn, och är mycket glada över att avtalen nu är i hamn.
– Spårväg syd är en helt avgörande satsning för fler bostäder och arbetsplatser i Huddinge, och kommer att bli den gröna kollektiva pulsådern, säger Marica Lindblad, kommunalråd för Miljöpartiet i Huddinge.

– Södertörnskommunerna är i stort behov av utvecklad kollektivtrafik på tvären. Idag tar många bilen eller tvingas göra krångliga byten för att nå sina målpunkter i Huddinge och Flemingsberg. Men med avtalet i hamn, kan vi också jobba vidare för eventuella förlängningar av spårvägen, säger Marica Lindblad.

Spårväg syd ger en viss motvikt till de enorma satsningar som planeras parallellt för biltrafiken på Södertörn. Även cykelsatsningar ingår i uppgörelsen, 23 cykelobjekt i Huddinge. Men det kommer krävas fler hållbara infrastruktursatsningar för att sänka utsläppen och nå våra klimatmål.

Det är regeringen, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun och Solna stad som har förhandlat fram storstadspaketet. Uppgörelsen inkluderar ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, att Roslagsbanan förlängs till T-centralen, samt att ny tunnelbanestation vid Hagalund byggs.

För mer information:

Marica Lindblad                                                     Marie Åkesdotter

Kommunalråd (MP)                                               Politisk sekreterare (MP)

08-535 301 50                                                        08-535 301 51