Överenskommelse inom kultur och fritid – för ett mer jämlikt och jämställt Huddinge

Miljöpartiet i Huddinge kommun har idag träffat en blocköverskridande överenskommelse om kommunens kultur- och fritidsverksamhet. Överenskommelsen innebär att investeringar riktas till motionsspår, elljusspår och ridstigar, samt att kommunen kommer att utreda förutsättningarna för ett ”Föreningarnas Hus”.
   Miljöpartiets strävan är ett mer jämställt och jämlikt Huddinge. Nu kan vi göra flera efterlängtade satsningar i motionsspår och ridstigar i specifika områden, säger Marica Lindblad, kommunalråd (MP). Och om "Föreningarnas Hus" blir verklighet, kan det gynna föreningslivet i stort i Huddinge, avslutar Marica Lindblad.

Överenskommelsen innebär också att taxa för föreningars vuxenverksamhet införs, vilket andra kommuner i regionen redan har. Därmed finns också större möjlighet till regional samordning. Pensionärsföreningarna undantas och kommer liksom barn- och ungdomsverksamheten, ha fortsatt nolltaxa. Taxan för föreningar som vill hyra kommunala lokaler och anläggningar för sin vuxenverksamhet får subventionerad hyra. Ett tak på 300 kronor i timmen införs för de dyraste anläggningarna under säsong, för att värna föreningarnas ekonomi.

Jag ser med stor tillfredställelse fram emot våra satsningar på anläggningar för fysisk utomhusaktivitet, något som kommer många till del. Förslaget om ”Föreningarnas Hus” och en högre servicenivå liksom närmare samarbete mellan föreningslivet och kommunen är sådant som vi vill se mer av, säger Åke Wickberg (MP), 2:e vice ordförande i Kultur- och Fritidsnämnden.

Marica Lindblad

Kommunalråd och gruppledare (MP)

Huddinge kommun

Mari Åkesdotter