Flera miljarder saknas till ny väg

Miljöpartister från 4 Södertörnskommuner ger socialdemokrater svar på tal.
Miljöpartiet delar Naturvårdsverkets syn på motorvägsprojektet Tvärförbindelse Södertörn.

Fyra socialdemokrater anser att miljöpartiet sviker Södertörn.

Är Naturvårdsverket också svikare? Miljöpartiet delar Naturvårdsverkets syn på motorvägsprojektet Tvärförbindelse Södertörn, att vägen motverkar omställningen till ett långsiktigt hållbart urbant transportsystem.

”Lönsamhetskalkylen” bygger på kraftiga vägtrafikökningar, där kollektivtrafiken är ytterst begränsad. Vid trafikminskningar – som krävs för att nå riksdagens klimatmål och uppfylla klimatlagen som även Socialdemokraterna står bakom, blir vägen mycket olönsam. Utsläppen från transporter är en betydande del av Sveriges utsläpp. Bränsleeffektivare fordon är inte tillräckligt för att nå klimatmålen. Nya motorvägar föder ny trafik och konkurrerar ut kollektivtrafik, samt leder till ett ökat bilberoende.

Miljöpartiet vill med snara åtgärder öka framkomligheten för blåljustrafik, gods- och varutransporter, hantverkare mm. Dessutom krävs förändrade resvanor.

Tänker socialdemokraterna svika klimatet? Och hur ska motorvägen finansieras? Med avgifter? Med höjd kommunalskatt? Faktum är att 6-7 miljarder kr saknas till vägen! Var ska pengarna tas ifrån? De som förespråkar motorvägen är svaret skyldiga!

Johan Svensk MP Haninge, Marica Lindblad MP Huddinge, Marie Åkesdotter MP Tyresö, Bernt Månsson MP Nynäshamn

Mitt i Haninge 24 april 2018.