Nya tag med nytt ledarskap för miljöpartiet i Huddinge

Miljöpartiet hoppades in i det sista på ett maktskifte i Huddinge.
Med ett blocköverskridande samarbete och med det största partiet vid rodret, hade Huddinge kunnat få en stabil majoritet, helt oberoende av Sverigedemokraternas röster. Och med miljöpartiet i en politisk majoritet hade klimatfrågorna fått en betydligt större tyngd, både strategiskt och i konkreta åtgärder. Även förskolan hade lyfts och stärkts, för bättre förutsättningar till en god pedagogisk verksamhet.

–        Vi beklagar stort att maktskiftet uteblev, säger Anders Lönroth, miljöpartiets nya oppositionsråd. Miljöpartiet gör stor skillnad i kommuner och landsting runt om i landet och vi hade gärna dragit vårt strå till stacken i Huddinge. Här finns stora utmaningar på miljö- och klimatområdet. Huddinge står inför en storskalig expansion, men det måste ske på ett hållbart sätt. Vi vill ha ett samhälle för hela människan, med stöd i livets alla skeden och med plats för barn och unga, avslutar Anders Lönroth.

Avgående kommunalråden Birgitta Ljung och Marica Lindblad lämnar både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

–        Jag känner mig trygg med att lämna över stafettpinnen till Anders Lönroth och övriga gruppen, säger Birgitta Ljung. De kommer fortsätta vårt idoga hållbarhetsarbete, men givetvis hade vår politik fått mycket större genomslag om vi suttit i en politisk majoritet. Miljöpartiet hade t.ex. varit garanten för att förskolan skulle fått en rejäl förstärkning framöver. Det är helt nödvändigt att bygga från grunden avslutar Birgitta Ljung.

Miljöpartiets nya fullmäktigegrupp består av ledamöterna Anders Lönroth, tillika oppositionsråd, Carina Sundström och Anders Abel, samt ersättarna Barbro Lind och Åke Wickberg. Nya nämnd- och styrelseledamöter utses senare i höst.

Anders Lönroth

Kommunalråd