Ett medmänskligt Järfälla

Vår gruppledare Amanda Palmstierna skriver tillsammans med Vänsterpartiets Bo Leinerdal med anledning av debatten om tiggeriförbud. Fattigdom försvinner inte för att man kriminaliserar den. Järfälla kan bättre. Vi står för ett medmänskligt alternativ.

Tiggeriförbud är en högaktuell fråga i Järfälladebatten. Vi är två partier som står för ett tydligt medmänskligt alternativ. Det är aldrig okej att förbjuda människor att be om hjälp. Ett tiggeriförbud förvärrar människors utsatthet och riskerar att piska upp hat och hätska stämningar. Vi behöver istället hitta värdiga lösningar för dem som har det sämst.

Sverigedemokraterna har tagit upp Moderaternas krav på att tiggeri ska kriminaliseras. Det är ett förslag som inte löser det mänskliga problemet att människor måste tigga för att försörja sig själva och familjen. Fattigdom försvinner inte för att man kriminaliserar den. Möjligen kan man genom förbudsåtgärder flytta på människorna, men sannolikt inte ens det. Polisen har dessutom viktigare jobb att göra än att jaga fattiga.

Istället för att hetsa mot en av Europas mest utsatta grupper bör vi agera på två plan. Dels sätta press på länder i Europa att skapa drägliga livsvillkor för sina medborgare, så att behovet av att resa ut och tigga upphör.

Här i Järfälla kan vi erbjuda tillfälliga jobb och tak över huvudet för de EU-migranter som vistas här de tre månader de har rätt att vara i landet. Det rör sig om insatser i samverkan mellan kommun, ideella organisationer och företagare. Erfarenhet kan hämtas från Stockholm som har uppsökande EU-team som arbetar i samverkan med socialtjänst, sjukvård och hemkommunerna i framförallt Rumänien. Det är människovärdiga alternativ som skulle sätta Järfälla på kartan som en medmänsklig kommun.

Amanda Palmstierna (mp)
oppositionsråd och gruppledare