Ge julbonus till kommunens anställda!

Järfälla kommun är på väg mot ett väldigt fint niosiffrigt resultat tack vare alliansstyrets absurda vägran att använda krisstödet från regeringen till välfärdssatsningar. Nu kräver vi att en del av det överskottet används till att ge kommunens anställda en bonus på 4 000 kronor.

Det räcker inte med en balkongapplåd. Vi kommer att vara evigt tacksamma alla som kämpat så hårt under det här jobbiga året med att sköta våra äldre, undervisa våra barn och upprätthålla kommunens stöd till de som befinner sig i livets svårare stunder. Vi har en skuld gentemot dessa eldsjälar som vi inte snart kommer att kunna återbetala.

Samtidigt är kommunen på väg mot ett mycket fint niosiffrigt slutresultat. Detta är en konsekvens av alliansstyrets absurda beteende under året, då de tagit emot det krisstöd staten skickat för att stötta kommuner och regioner under pandemin, men lagt pengarna på hög istället för att ge välfärden mer resurser.

Nu kräver vi, tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, att en del av det överskottet ska gå till att ge kommunens anställda en bonus på 4 000 kronor. Viktigt för oss har varit att även de som jobbat som vikarier, eller pysslar ihop olika timanställningar, täcks av förslaget. Därför får de som jobbat minst 25 procent i snitt under perioden april-december, oavsett anställningsform, en del av bonusen proportionerligt med hur mycket de jobbat.

I de rödgröna partiernas budgetförslag fanns reella satsningar på de mest utsatta verksamheterna så att de skulle få även fler kollegor och mer resurser till 2021. Tyvärr blir det Alliansens budget istället, med noll nya pengar till äldreomsorgen och istället en nedskärning. Det tycker vi är ovärdigt och beklagansvärd.

Det minsta som vi kan begära i det här läget är att personalen, på samma sätt som ofta gäller i den privata sektorn, får ta del av kommunens överskott, som de skapat med det slit utan motstycke som de ställt upp med under året.