Järfälla väljer Märta Stenevi

Miljöpartiet de gröna i Järfällas medlemmar har nu röstat klart, och deras val till nytt språkrör är Märta Stenevi, som fick 80 procent av rösterna redan i första omgången.

— Språkrörens första och och främsta uppgift är att kommunicera, och det vet vi att Märta kommer att klara fenomenalt. Oavsett forum utstrålar hon glädje och tydlighet, energi och saklighet, berättar Mikael Jämtsved, oppositionsråd.

— Som partisekreterare har Märta imponerat stort, både som ledare som förstår behovet av att ha partiet med sig, och som strateg som förstår hur vi ska jobba för att nå nya höjder. Vi ser väldigt mycket fram emot att se Märta applicera dessa egenskaper som språkrör, inflikar Patric Andersson, MP Järfällas ordförande.

Nya språkröret kommer att väljas på en extra digitalpartikongress 31 januari. De kandidater som kvarstår är Märta Stenevi, som är föreslagen av valberedningen, Annika Hirvonen, Elin Söderberg, Pernilla Stålhammar och Rebecca Le Moine. Bland dessa kandidater har MP Järfällas medlemmar röstat under de senaste två dagarna.

Omröstningen gick till med IRV-systemet där de röstande rangordnar kandidaterna. Men Märta vann redan i första omgången med 80 procent av rösterna. Elin Söderberg blev vårt andrahandsval sedan hon säkrat majoritet efter ytterligare tre omgångar.