Budget 2024

Miljöpartiet presenterar sitt budgetförslag för Järfälla 2024

2 november 2023

I det svåraste budgetåret i Järfälla på väldigt lång tid presenterar vi gröna idag vårt budgetförslag. Den sticker inte under stolen med att läget är tufft, men ändå tydligt prioriterar barnens nutid och framtid.

Klimat- och miljö

Det finns bara ett miljöparti, kan vi tyvärr konstatera. Det styrande S+V+C-blocket lägger brutala nedskärningar på just de förvaltningar som jobbar med klimat- och miljöfrågor, inklusive uttryckligen en 5 miljoners nedskärning på just kommunstyrelsens lilla hållbarhetsavdelning.

Den nedskärningen avvisar vi så klart. Istället satsar vi 4 miljoner på att stärka arbetet med att verkställa koldioxidbudgeten och rusta Järfälla för de klimatförändringar som kommer skall. Vi satsar även 4 miljoner på tekniska nämnden för att möjliggöra förbättrad naturvård, stärka de mobila miljöstationerna, möjliggöra snabbare investeringstakt i gång- och cykelinfrastrukturen, samt utveckla en plan för säkrare trafiksituationer utanför våra skolor.

Skolan

En av samhällets största utmaningar idag är skolsegregationen. I år har styret helt struntat i att satsa på den socioekonomiska fördelningen som fördelar resurser just till de skolor med svåraste förutsättningar. Vi höjer den med tio procent istället.

Vi ändrar även systemet för hur friskolor ersätts för lokalkostnader, där de idag får ersättning för kostnader som inte existerar. Vinsterna från det satsar vi också på den socioekonomiska fördelningen. Resultatet är 11,9 miljoner till de skolor i störst behov av stöd.

Vi minskar även nedskärningen på barn- och unga med 3 miljoner, för att se till att vi skyddar Järfällas musikklasser och Språkcentrums verksamhet i förskolor.

Trygghet

Järfällas styre har rätt att det behövs en samhällsoffensiv, men återigen är det inte det de har levererat på. Riktade satsningar på Järfällas mest utsatta skolor finns inte. En ”satsning” på endast en miljon på förebyggande arbete kommer att försvinna i ett hav av nedskärningar. Massiva nedskärningar på park- och gata kommer att resultera i ett sunkigare, farligare Järfälla.

Vi minskar effektiviseringskraven på socialförvaltnignen med 3,7 miljoner jämför med styret för att lindra effekterna för barn och unga. Vi ökar även kraftigt styrets lilla satsning på förebyggande arbete från en miljon till 4,5 miljoner.

Andra detaljer:
  • Om politiken ska kräva mer av tjänstepersonerna, mer av skattebetalarna, kan vi börja med oss själva. Vi föreslår att två nämnder och ett utskott läggs ner, samt att en miljon skärs ned på politikernas arvoden ovanpå det.
  • Inflationsläget är tufft nu. Alla barn ska börja dagen med bästa möjliga förutsättningar. Med vår budget erbjuder alla skolor gratis frukost.
  • Kompetensnämnden får 1 miljon mindre i effektiviseringskrav för att se till att skydda studie- och yrkesvägledning för unga.
  • Styrets nedskärning på kultur-, demokrati- och fritidsnämnden på 5,8 miljoner halveras.
  • S+C+V-koalitionen föreslår brutala, 10-procentiga nedskärningar på park och gata samt fastighet. Resultatet blir ett sunkigare Järfälla. De nedskärningskraven decimerar vi till ca. en procent, en nivå som kan uppnås genom mer effektiva arbetssätt och istället för lägre kvalitet i underhåll, snöröjning, parkskötsel, etc.
  • För att ha råd med att undvika de mest drakoniska nedskärningarna höjer vi skatten till 15 öre högre än styrets förslag.
  • Alla förvaltningar en ökning för pris- och löneutvecklingen.