MP-förslag: HBTQ-certifiera samtliga skolor och bibliotek

I en motion till kommunfullmäktige på måndag kräver Miljöpartiets Patric Andersson en plan för HBTQ-certifiering av Järfällas för- och grundskolor samt bibliotek.

"Varje individ ska kunna skaffa sig det liv, den utbildning och det arbete hen önskar utan att samhällsstrukturer hindrar," så står det i det gröna partiprogrammet. Ur den övertygelsen gick vi till val förra hösten på att hbtq-certifiera fler av kommunens verksamheter. Från ord till handling kräver vi nu en plan för hur det kan genomföras i Järfällas skolor och bibliotek. Ett första etapp i ett sådant arbete var dessutom finansierat i vår rödgröna oppositionsbudget i våras.

Järfälla gymnasium är sen tidigare HBTQ-certifierat av RFSL efter en grön budgetseger förra majoriteten. Då integrerades certifieringen in i gymnasiets värdegrundsarbete och blev väldigt lyckat. Nu vill Miljöpartiet att det arbetet utökas för att säkra likabehandling och god bemötande av alla Järfällas ungdomar.

Läs motionen här