En tuff men konstruktiv opposition

MP i fortsatt opposition – S och C (och V) ska styra i minoritet

19 oktober 2022

I måndags valdes ett nytt styre för Järfälla bestående av Socialdemokraterna och Centerpartiet, som har tecknat ett sidoavtal med Vänsterpartiet. Tillsammans har den här koalitionen 30 av 61 mandat. Miljöpartiet går därmed i opposition.

— För Miljöpartiets del är vi glada att det har skett ett maktskifte. Det har vi jobbat för i fyra år. Att det blir ännu ett minoritetsstyre och att vi har lämnats utanför är mindre roligt såklart. Att politiken gång efter gång misslyckas med att ge Järfällaborna ett stabilt majoritetsstyre ser vi som ett misslyckande, säger Patric Andersson, som valdes till ny gruppledare för Miljöpartiet förra veckan.

Omröstningen om kommunstyrelsens ordförande slutade 31-30 för socialdemokraten Eva Ullberg. Miljöpartiet röstade på just Eva Ullberg (s) som sett till Miljöpartiets sakpolitiska ambitioner den här mandatperioden var den bästa möjliga kandidaten. För Miljöpartiets del valdes Patric Andersson till kommunalråd och ledamot i kommunstyrelsen.

— Vi ska vara en tuff men konstruktiv opposition. I många frågor har vi och det nya styret samma ingång, och vi kommer säkert kunna komma överens. Vi ska jobba extra hårt för ambitionshöjningar där det gäller miljöledarskap, klimatomställningen och barnperspektivet, säger Patric Andersson.