Rapport från kommunhuset 4 mars 2024

Rapport från kommunhuset, 4 mars 2024

4 mars 2024

Tillbaka till ruta ett i kommunhusfrågan. Gamla simhallens renovering dock äntligen klubbad. Här är en sammanfattning av vad som hänt på senaste sammanträderna i kommunfullmäktige och kommunstyrelse.

Kommunhusfrågan tillbaka till ruta ett

Jakobsberg har mycket potential, men behöver även mycket kärlek. Och knuten ligger till stor del med hur vi ska jobba med om- och utbyggnation av kommunhuset, Riddarplatsen, Posthuset och pendeltågsuppgång i centrala Jakobsberg.
Kommunens förvaltning har varit redo att börja detaljplanera området sen förra året, men S+C+V-koalitionen lade planerna på is. Nu i februari när frågan var tillbaka på dagordningen beslöt de att backa tillbaka till steg ett och kolla på alla alternativ från grunden en gång till.

Det är alltså precis vad högeroppositionen föreslog för ett år sen. Ledarskapet har uteblivit och för oss i Miljöpartiet är frustrationen enorm, för Jakobsberg behöver kärlek på många olika sätt, och vi har nu slösat bort ett år.

Gamla simhallen

Beslut har nu fattats om att sätta igång med att bygga om gamla simhallen till en multifunktionell hall för föreningslivet. Det är ett efterlängtat beslut som dragit ut på tiden. Det blir bland annat en idrottshall med läktare, salar för kampsport, och mötesrum som kan passa olika typer av möten. Alltså saker som det är stor brist på i kommunen. En stor vinst för föreningslivet och breddidrotten i Järfälla!

Besult om nybyggnation av Berghemsskolan

Kommunen har även tagit beslut om att gå vidare med nybyggnation av Berghemsskolan. Det är en mycket omtyckt skola så det är mycket glädjande att den verksamheten ska fortsätta på samma plats.

Andra höjdpunkter
  • En masshanteringsstrategi har antagits, som vägleder kommunens arbete med att samordna hur olika typer av massor används. Det här är ett område där stora nyttor för klimatet kan hittas, speciellt i en tillväxtkommun som Järfälla.
  • En föreslagen förskola i Barkarbystaden 4 har stoppats eftersom det inte gick att få ihop ekonomiskt utan att ha en alldeles för liten förskolegård.
  • Ett MP-förslag om att flagga för Sverige nationella minoriteter har blockerats av högeroppositionen genom en minoritetsåterremiss. Det förslaget lade vi för ett år sen, så vi hoppas att vi kan komma i mål vid nästa kommunfullmäktige.