På gång i kommunhuset

Rapport från kommunpolitiken, december 2023

13 december 2023

Här kommer några av de beslut som tagits på senaste kommunstyrelsen och kommunfullmäktige:

• Ny vattenplan är äntligen antagen! Den bollen har varit i rullning sen vi var med och styrde kommunen för fem år sen. Vi är oförståeliga för att det har tagit så lång tid men ändå glada att det äntligen är i hamn.
    Vi är även glada att ett tillägg gick igenom om att kostnadsberäkna den åtgärdsplanen som ska tas fram. Det är viktigt att veta om politiken har tillsatt tillräckligt med resurser för att ta tag i Järfällas smutsiga vattendrag.https://www.mp.se/jarfalla/just-nu/rapport-fran-kommunhuset-dec-2023/
  • Även en ny översvämningsplan är antagen! Toppen!
  • En ny biblioteksplan är klar. Tyvärr röstades ner våra förslag om att prioritera barn och unga, och bemanna skolbiblioteken med utbildade bibliotekarier. Istället gäller att ”sträva efter adekvat bemannning”, en skrivning vi tycker är så vagt att det är provocerande.
  • Ny ordningsföreskrifter är antagna. Tyvärr avslogs förslag om att skärpa regleringen av fyrverkerier.
  • Ett MP-förslag om att lägga ner planutskottet gick igenom. Planutskottet har tagit tre beslut på fyra möten i år. Ska politiken höja skatten och göra massiva nedskärningar har vi ett ansvar att se över vårt eget arbetssätt först.
  • En bra motion från Vänsterpartiet gick delvis igenom, men tyvärr var MP och V ensamma om att vilja börja med jämställdhetsbokslut.
  • Vi ville ställa frågor till barn- och ungdomsnämndens ordförande om omstruktureringen av elevhälsan men han var tyvärr inte på plats på fullmäktige den här gången.