Styret stryker kommunens sista hyresrättsbygge

På ett demokratiskt mycket tveksamt vis har alliansstyret rundat JHABs styrelse för att stryka det sista hyresrättsbygget i kommunens kommande byggplaner, i strid mot JHABs ägardirektiv och mot styrets egna stadsbyggnadsmål.

Det var det sista hyresrättsbygget kvar i kommunens byggplaner, ett projekt där kommunens bostadsbolag JHAB skulle bygga cirka 200 lägenheter i Barkarbystaden. Nu står det klart att planen slopas på uppdrag av den styrande Alliansen. Men bolagets styrelse har överhuvudtaget inte involverats i beslutet. Därför har vi, tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, krävt att hanteringen av ärendet ska granskas av en oberoende revisor.

Beslutet innebär att Järfällahus sista markanvisningsavtal nu har sagts upp och därmed finns det inga planer på att starta byggandet av fler allmännyttiga hyresrätter i Järfälla.

— Det står i ägandedirektiven att Järfällahus bör bidra till 100 nya bostäder årligen, men varenda projekt har med precision skjutits ner av högerstyret, ett efter ett. De vill uppenbarligen inte ha någon allmännytta i Järfälla, säger Mikael Jämtsved, gruppledare för Miljöpartiet.

Högerstyret har själv skrivit in i kommunens bostadsprogram att kommunen ska sträva efter  att “uppnå blandad bebyggelse”.  Det återstår att se hur det ska ske det när de avskaffar all produktion av hyresrätter i en kommun där knappt en fjärdedel av bostäderna är just hyresrätter.