Välfärden går på knäna, högerblocket kräver hårdare besparingar

Välfärdspersonalen har gjort enorma uppoffringar det senaste halvåret. Nu kräver högerstyret att förvaltningen sparar ännu hårdare för att förverkliga en budget som fastställdes för 1,5 år sen i en helt annan verklighet.
På kommunfullmäktige ikväll krävde Järfällas alliansstyre med Sverigedemokraterna att kommunens förvaltningar anstränger sig ännu mer att hålla den budget som fastställdes så länge sen som maj 2019, detta i ett läge där välfärdspersonalen gjort enorma uppoffringar, samtidigt som krisstöd regnar ner från staten, och kommunen som helhet ser ut att landa i ett enormt överskott för 2020.

Sett till rådande pandemi och ekonomisk kris tycker vi gröna att detta är fullständigt orimligt, och dessutom respektlöst mot våra anställda som haft en tung arbetsbörda hela det senaste halvåret, om inte mycket längre.

I det här läget borde politikens medskick till förvaltningen vara att de ska göra sitt jobb och säkerställa välfärd av hög kvalitet för järfällaborna, istället för att förvärra situationen genom att hålla sig fast vid en budget som skrevs i en helt annan tid med helt andra förutsättningar.

Ett överskott på 133 miljoner i det här läget är ingenting att vara stolt över. Det är ett bevis på alliansstyrets passivitet under Sveriges värsta kris på nästan ett sekel, och som grädde på moset kräver de nu ännu större uppoffringar av de som slitit medan de suttit på händerna.