Annika Hirvonens anförande under talmansvalet

Den 26 september 2022 valde riksdagen talman och tre vice talmän för valperioden 2022–2026. Nedan kan du ta del av Annika Hirvonens (MP) anförande. Det talade ordet gäller.

När vetskapen om Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas samarbete med Sverigedemokraterna nådde utanför Sveriges gränser ledde det inte bara till höjda ögonbryn, utan till skräck.

Så blev en tidigare nynazistisk rörelse kungamakare i Sverige” skriver brittiska BBC.

”Sveriges nya regeringskoalition vilar på ett parti grundat av nynazister” berättar Washington post.

“Ett ytterligare bevis på en högerförskjutning är att det invandringsfientliga Sverigedemokraterna går om Moderaterna som Sveriges näst största parti och störst i oppositionen – ett historiskt skifte i ett land som länge varit stolt över tolerans och öppenhet” går att läsa i Reuters.

Det här är rubriker från ett Europa som vet vad rasism, populism och främlingsfientlighet gör i maktens korridorer.

Det handlar om riktig rädsla som kommer från en Europeisk historisk erfarenhet om vad det faktiskt innebär att ge rasismen inflytande över regeringsmakten och det vet våra Europeiska grannar. Och de vet vilka konsekvenser det får.

När partier som Sverigedemokraterna får makten får det också konsekvenser. För kvinnors rättigheter. Minoriteters rättigheter. För fria medier. Demokrati och rättsstaten. Vi ser det i Ungern, i Polen, i Ryssland och vi såg det i USA under Donald Trump.

Många har med rätta upprörts över att SD nominerar Julia Kronlid som ifrågasätter vetenskapen och evolutionsläran. Det är chockerande att en sådan diskussion ens förs i Sverige 2022. Men SD är ett parti som förnekar vetenskapen om vår tids största kris – klimatkrisen. Det är än mer alarmerande. De säger att de vill ha färre flyktingar men driver en politik som kommer att driva miljontals människor från de platser som blir obeboeliga i klimatkatastrofers spår.

Ännu fler har protesterat mot att det är en abortmotståndare som nu föreslås. Abortmotstånd dödar kvinnor.

Tidigare i år besökte jag Polen. När min mormor var ung var det till Polen som svenska kvinnor vände sig för säkra aborter. Om de hade möjlighet. Aborträtten är nu helt avskaffad i Polen. Aborträtten avskaffades inte över en natt. Joanna visade mig runt i den polska hamnstaden Gdansk tillsammans med sin fem månader gamla son, Gustav.

Nu tvingar den nationalistiska högern ukrainska flyktingar som utsatts för våldtäkter av ryska soldater att också föda deras barn. Nu tvingas kvinnor genom tortyren att bära ett barn som de vet kommer att dö i deras armar kort efter förlossningen. Nu dör kvinnor på sjukhus för att läkare tvekar för länge med livsavgörande vård av rädsla för att ha gjort en abort för tidigt. Abortmotstånd dödar kvinnor.

Aborträtten i Polen avskaffades inte över en natt. Den avskaffades steg för steg. Julia Kronlid vill ta ett steg. Vi kommer att göra allt motstånd vi kan.

Aborträtten är en av de rättigheter som högernationalistiska krafter gett sig på först runt om i vår omvärld där de tagit makt. I Sverige har aborträtten ett grundmurat stöd. Det är olämpligt att välja någon som har en så diametralt annan uppfattning om kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar.

De mänskliga rättigheter som först kommer utmanas i Sverige är asylrätten, transpersoners rättigheter och rätten att slippa rasism och diskriminering på grund av religion och hudfärg. Det är inte de flestas privilegier som hotas i första steget. Det är minoriteters. Jag har mött dem i valrörelsen som in på bara skinnet känner de kalla vindar som viner och som högern öppnat maktens dörrar för. Mamman som berättade om sin son som vill lämna Sverige och bosätta på Irland efter att ha varit där med sina killkompisar och känt hur det var att gå på gator utan människor som mötte oss med rasism, utan att ofta vara slumpmässigt utvald för en visitation. Och idag meddelar forskaren inom medicin, Abdimajid Osman att han och hans familj lämnar Sverige. På grund av den främlingsfientlighet som han allt oftare möter i sin vardag när människor i hans omgivning brukar det rasistiska språk som allt oftare hörs från politiker i Sveriges riksdag, allt oftare särbehandlar elever baserad på hudfärg och ursprung. Vi i Miljöpartiet kommer att vara en annan röst. Varje dag. En antirasistisk röst. En röst för anständigheten. Vi vill att hela talmanspresidiet ska tala för hela Sverige. Alla som hör hemma här oavsett om de fötts här eller flyttat hit.

Jag står inte här idag för Miljöpartiets räkning och föreslår en kandidat till andre vice talman därför att det är något vi anser att vi har rätt till i kraft av storlek eller praxis. Miljöpartiet går fram med en egen kandidat till andre vice talman för att vi aldrig tänker sitter tysta och genom acklamation aktivt rösta för att rasismen och en abortmotståndare tar plats i talmanspresidiet även i Sverige. Eftersom

Valet av talman är inte ett symboliskt val, utan ett val om vilka värderingar vi vill ska representera Sveriges riksdag – i Sverige och i omvärlden.

Jag vill att vår talman representerar svenska värderingar om alla människors lika värde och varje kvinnas rätt till sin egen kropp. Det är värden som Miljöpartiet de gröna står för och som Janine Alm Ericson kommer kunna representera – såväl i denna kammare som internationellt. Därför nominerar jag härmed Janine Alm Ericson till andre vice talman.

Janine Alm Ericson har lång erfarenhet av arbete i riksdagen. Hon har varit ledamot i Utrikesnämnden, Utrikesutskottet och Finansutskottet. Hon har varit gruppledare och ledamot i riksdagsstyrelsen och dessutom arbetat aktivt för kvinnors rättigheter och rätten till lagliga och säkra aborter internationellt under sin tid som statssekreterare i utrikesdepartementet.

Historien och framtida generationer ser oss. Var och en har ett val. Jag väljer att min första handling som riksdagsledamot för alla de människor som står upp för jämställdhet, antirasism, vetenskap och medmänsklighet ska vara att nominera en kandidat till andre vice talman som representerar de värderingar och det Sverige som vi i Miljöpartiet vill se. Alternativet, att passivt stå vid sidan om och låta Sverigedemokraterna få makt, är otänkbart. Eller som det så klokt har sagt om ondskan – det farliga är inte de ondas ondska, utan de godas tystnad. Vi tystnar aldrig!

För att var och en enbart ska känna sig ansvarig inför sig själv och sitt eget samvete begär jag även sluten omröstning.