Bromma flygplats ska stängas

Klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) har meddelat att Bromma flygplats ska avvecklas. Det är positivt både för människor och klimatet.

Fler personer vill resa med tåg istället för flyg. Att Bromma flygplats ska avvecklas innebär mer plats för människor och nya bostäder.

– Nu vill fler resa med tåg, och färre väljer inrikesflyget. Vi vi ska ta chansen och avveckla Bromma Flygplats och utveckla marken istället. En överflödig flygplats kan nu ge plats för nya bostäder i ett växande Stockholm, säger Per Bolund.

– Vi är glada att flygplatsen äntligen stängs. Vi befinner oss i ett klimatnödläge och flygandet kan inte kan återgå till tidigare nivåer, säger Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt.

Färre flyger inrikes

Sedan 2018 har inrikesflygandet minskat i Sverige.

– Sedan 2018 har flygandet minskat. Det var ett trendbrott som inträffade samtidigt som vi införde flygskatten och  det pågick en stor samhällsdebatt kring flygets klimatpåverkan. Pandemin har på kort sikt förstärkt den här utvecklingen, men även långsiktigt ser vi att inrikesflyget kommer stanna på lägre nivåer delvis på grund av digitaliseringen men också för att konkurrensen från tågtrafiken ökar, säger Lorentz Tovatt.

Plats för fler bostäder

En nedläggning av Bromma flygplats innebär att Stockholms stad kommer kunna bygga bostäder istället, vilket är något många har längtat efter. Stockholms stad och Miljöpartiet har pekat ut området för Bromma flygplats som ett stadsutvecklingsområde.

– Stockholms stad har uppskattat att omkring 38 000 bostäder skulle kunna byggas på området, vilket är en stor del av Stockholms framtida bostadsbehov. Om vi även räknar in de tusentals arbetstillfällen som skapas är det lätt att se de stora vinsterna med att lägga ner Bromma flygplats. En win-win-win, för klimatet, bostäderna och de gröna jobben, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.

Läs mer här.