I dag presenterades Miljöpartiets bostadspolitiska förslag i valet. Sverige behöver en fortsatt grön, värdeskapande och ambitiös bostadspolitik som gör att det byggs fler klimatsmarta bostäder för alla i samhället.
Läs hela förslaget här
1. Bygg bostäder för alla
Nytt bostadspolitiskt mål: Under åren 2019 till 2025 ska minst 450 000 nya bostäder skapas.
- Inför ett statligt stöd till byggemenskaper.
- Behåll och utveckla det statliga investeringsstödet så att fler bostäder byggs med klimatsmarta byggprocesser och material samt med lägre hyror.
- Statliga lånegarantier till svaga marknader.
- Markpolitiken ska främja lägre boendekostnader genom krav vid markanvisning.
- Grönt bosparkonto till första bostadsköpet.
- Genomför åtgärder för att öka rörligheten och skapa bättre nyttjande av det befintliga beståndet. Ränteavdragen ska trappas ned.
- Skärp bostadsförsörjningslagen så att alla kommuner bidrar till att det finns bostäder för olika grupper.
2. Bostadspolitik för minskad segregation
- Säkerställ principen med blandade upplåtelseformer i alla bostadsområden, fler hyresrätter i villaområden och bostadsrätter och villor i områden med enbart hyresrätter.
- Ta fram nationella mått på boendesegregation så det går att följa upp åtgärder och jämföra olika kommuner.
- Höj bostadsbidraget och nyttja det befintliga bostadsbeståndet genom att göra det möjligt för inneboende att få bostadsbidrag.
- Betalningsförmåga snarare än inkomstnivå ska vara utgångspunkt för att kunna skriva hyreskontrakt.
- Utveckla modellen med hyresgarantier så att fler kan få ett hyreskontrakt.
- Hemlöshet ska tacklas enligt modellen “bostad först”.
- Utred en modell för bostadssociala insatser i kombination med kommunal borgensföbindelse med syfte att förebygga och motverka hemlöshet.
- Utöka byggarean på attefallshusen till 30 kvadratmeter för att skapa fler riktiga bostäder på befintliga tomter.
3. Bostäder att älska
- Stöd en större arkitektonisk variation bland annat genom en statlig innovationsfond för nyskapande arkitektur.
- Det offentliga ska vara ett föredöme. Större vikt ska läggas vid gestaltning och variation när bostäder, skolor, vårdinrättningar med mera byggs.
- Skapa en god ljudmiljö genom detaljplanering, arkitektur och grönska.
- Buller ska minska vid källan, bland annat genom sänkt bashastighet.
- Implementera styrmedel och stödsystem för att fasa ut farliga kemikalier i byggmaterial och sätt ett nationellt mål om att minimera skadliga kemikalier i nybyggda bostäder, förskolor och skolor till år 2025.
4. Klimatsäkra bostadspolitiken
- Inför minimikrav på byggnaders miljöbelastning som utgår från ett livscykelperspektiv.
- Klimatdeklaration av nya byggnader ska införas. Energikraven i plan- och bygglagen ska kompletteras med en deklaration av byggnaders klimatbelastning ur ett livscykelperspektiv.
- Sätt ett nationellt mål att minst hälften av alla bostäder i flerbostadshus 2025 ska byggas med trästomme.
- Underlätta för småskalig och förnybar energiproduktion och energilagring i fastigheter.
- Utöka kommunens ansvar för detaljplaner och bygglov från 10 till 20 år vad gäller skadeståndsansvar gentemot enskilda och företag vid översvämning, ras, skred och erosion.
- Förtydliga kommunernas möjlighet att använda VA-taxa till dagvattenhantering och andra åtgärder för att förebygga och hantera översvämningar.
5. Gröna och täta städer
- Stödet för grönare städer ska utvecklas så att det bidrar till att bibehålla och stärka urbana ekosystemtjänster.
- Alla kommuner ska senast 2025 ha upprättat en plan för att arbeta med ekosystemtjänster i planering.
- Anpassa lagstiftningen för att underlätta för kommuner att ställa krav på kompensation av grönstruktur (naturvärden och rekreationsvärden) när oexploaterad mark tas i anspråk för bebyggelse eller infrastruktur.
6. Moderna gator, torg och parkeringar
- Alla barn ska få växa upp med ren luft, även inne i våra städer. Miljöpartiet vill minska biltrafiken i våra städer och ge stöd till kommuner som vill använda trafikkameror för att se till att miljözoner efterlevs.
- Investeringar i cykelinfrastruktur, spårvägar och annan kapacitetsstark kollektivtrafik genom stadsmiljöavtalen är fortsatt prioriterat.
- Kostnaderna för parkering ska belasta den som använder parkeringsplatsen och inte belasta hyror, boendeavgifter eller det allmänna.
- Lagstiftningen ska anpassas så att parkeringsytor kan upplåtas tillfälligt till uteservering, popuppark eller dylikt.
- Staten ska inte kräva att kommuner bygger parkeringsplatser i samband med nybyggnation. PBL måste ändras så att det tydligt framgår att kommuner ska jobba med mobilitet, inte bara biltrafik.
- Ge kommuner möjlighet att ta ut skatt på privata parkeringsplatser vid exempelvis externa köpcentrum och arbetsplatser.