Daniel Helldéns språkrörstal på kongressen

Kära parti! Kära partister!

Jag känner en stor tacksamhet, men också ödmjukhet, över att stå här framför er som ert språkrör.

Jag vann med blott en rösts marginal. Jag förstår vad det innebär. Men jag är också beslutsam att faktiskt bli allas ert  språkrör.
Den närmsta tiden har jag, tillsammans med Märta, en uppgift, en viktig uppgift att samla oss. Jag vet att jag talar även för Märta när jag säger att vi ser behovet av att besöka alla er avdelningar och möta er medlemmar från norr till söder, från västkust till östkust. Vi ser fram emot det.

***

Vi är många som företräder Miljöpartiet. I fullmäktigesalar, på gator och torg, på nämndmöten, på fikaraster, i riksdagen. Vi gör det på olika platser, vi gör det på olika sätt. Det är alla vi tillsammans som är Miljöpartiet.

Som språkrör ska jag göra allt jag kan för att alla ni ska få mer kraft och ännu mer mod att driva vår gröna politik.

Vår uppgift är stor. Och vi behöver vara många som kliver fram och säger att “jag är redo att kavla upp ärmarna”.

Vi är Sveriges enda klimat- och miljöparti.

Vi är inte bara det enda klimat- och miljöpartiet, vi är också det bästa, enligt väljarna. Det ska vi vara stolta över. Det är en fantastisk styrka som jag ser fram emot att vässa ännu mer nu som språkrör.

Men Miljöpartiet är inte ett enfrågeparti. Tvärtom. När motståndare säger att vi inte förstår hur samhället hänger ihop, ska vi svara med vår politik. För vi vet: Utan rättvisa, ingen omställning. Och – utan omställning, ingen rättvisa.

***

För ungefär 50 år sedan började jag skolan en kilometer härifrån. Inflyttad från Luleå, i en värld som för en liten sjuåring innebar ett smärtsamt uppvaknande. Jag pratade norrländska. Och på en närkingsk skolgård var det något att håna, bespotta och förundras över. Jag var inte som de andra.

Jag tror att många av er känner igen er.

Miljöpartiet är inte som de andra. Just nu är de, som vill håna och bespotta ganska många. Men vi ska inte vara som de andra. Vi måste stå pall.

Vi ska stå starka i övertygelsen om att en annan värld är möjlig.
Vi ska stå fulla med framtidstro.
Vi ska stå starka som den del, i den gröna rörelse vi är.
Vi ska ta plats.
Vi ska bygga förtroende för att vi tänker på ett annat sätt – och stolt visa vad vi står för.

***

Men vi ska också vara ödmjuka, inför att lika nödvändig som förändring är, lika skrämmande kan förändring vara.

För oss är det så självklart att klimatomställningen måste göras. Så självklart att en klimatomställning också kan bygga ett samhälle som är bättre för människor.

MEN – vi måste också få människor att känna i magen att livet blir bättre med vår politik. Här i Örebro och hemma hos mig i Stockholm, i Ronneby och i Luleå. I storstad som på landsbygden. På förskolor och äldreboenden, för den tonåring som står i en alltför lång kö till BUP och för den kvinna som snart ska till förlossningen. För den som har för lite pengar kvar vid slutet av varje månad, för den som kämpar med att lära sig svenska, och för den som söker jobb efter jobb. Vi måste forma våra förslag så att alla känner att det berör dem.

Klimatomställningen handlar inte bara om att stoppa utsläppen, miljöansvaret handlar inte bara om att stoppa förgiftningen – den handlar om att bygga ett hållbart samhälle. Det samhälle där alla våras liv pågår i vardagen.

***

De andra partierna från höger till vänster har misslyckats med att förena samhällsbygget med hänsyn till våra livsförutsättningar. De saknar samklangen med naturen, de saknar hänsyn till förutsättningarna för ett gott liv.

Vi ska bygga ett samhälle i harmoni med djur, natur och som tar hänsyn till kommande generationer och är solidariska med andra människor.

Vi miljöpartister skickar inte problemen in i framtiden. Vi blundar inte för utsläppen. Vi låter inte djuren plågas för vår skull. Vi ser, hur människor tar skada av det hektiska liv vi lever nu. Vi ser hur alla andra levande varelser tar stryk för hur vi lever våra liv.

Vi vill ändra förutsättningarna för samhället. På detta sätt är vi faktiskt revolutionära.

***

Vi är Sveriges viktigaste parti. Vi måste också visa det.

Klimat- och miljöutmaningarna är vår tids ödesfrågor. Vi kan inte lösa den ena, utan att lösa den andra. Vi ska vara det gröna ljus i Sverige som står upp för en hållbar framtid utan genvägar över illa utformade gruvor, uppluckrad miljöprövning, förgiftade vatten.

Och kärnkraften ska benämnas med sitt rätta namn: livsfarlig och helt oansvarig teknik. Framtiden är förnybar!

***

Omställningen kommer vara bra för Sverige och bra för människor. Biltrafiken i städerna ska minska och fler ska kunna resa billigt med Sverigekortet. Tågen ska gå och nya spår läggas. Skogarna ska frodas.

Jobben blir fler med en grön industri i framkant och välfärden stärks när vi investerar mer i människor, och slösar mindre pengar på fossila subventioner.

***

120 och 13. De här siffrorna är inte okej. Vi saknar idag mandat i 120 av Sveriges 290 kommuner. Vi saknar idag mandat i 13 av Sverige 21 regioner. Det är ett misslyckande.

Vi måste växa. Vi ska växa. Som parti. Som rörelse. Vi ska med rak rygg stå upp för det vi tror på. Vi ska stå på barrikaderna – men vi ska också ta plats i de rum där vi behöver finnas för att påverka politiken.

Det krävs en biolog på finansdepartementet – det har Per Bolund visat. Det krävs en Isabella Lövin i EU-parlamentet. En Henrik Blind i varje kommunstyrelse. En Hedda Ottesen i varje kultur- och fritidsnämnd. En Madeleine Jonsson i varje regionfullmäktige. En Leila Ali Elmi i varje riksdagsgrupp. Ni alla behövs.

***

Vår uppgift är stor. Och ingen annan än vi kommer att ta sig an den.

Tack kongressen, tack alla miljöpartister!

Tack Sveriges viktigaste parti. Nu kör vi!