Demonstrera mot angiverilagen med oss!

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa en angiverilag. Kritiken är massiv och på söndag arrangeras en demonstration där Märta Stenevi kommer att tala. Protesterna är viktiga, häng med du också!

Trots massiv kritik valde regeringen och Sverigedemokraterna förra veckan att gå vidare med sitt förslag om att tvinga anställda inom exempelvis skola, vård och omsorg att undersöka personers lagliga rätt att vistas i landet och ange papperslösa till Polisen. I ett samhälle där människor riskerar straff för att inte ange sina medmänniskor raseras tilliten och själva fundamentet i en demokratisk stat.

Miljöpartiet kommer aldrig någonsin att acceptera den här sorgliga utvecklingen. Vi kommer alltid att högljutt protestera mot lagen som tvingar lärare och läkare att spionera åt gränspolisen.

Oavsett hur angiverilagen utformas så kommer den inte att leda till ett tryggare Sverige. Den kommer att skapa ett samhälle där barn inte vågar gå till skolan, där människor som behöver vård inte vågar uppsöka läkare, där arbetsgivare behandlar sina anställda som lydiga informatörer eller potentiella brottslingar.

Protesterna är viktiga

Protesterna har varit massiva och det glädjer oss. Flera regioner har krävt undantag för vårdpersonal och hela SKR har tagit ställning för detsamma. Vårdförbundet och bibliotekariernas fack Dik kräver att lagförslaget ska dras tillbaka, vårdarbetare samlas i upprop för att vägra följa angiverilagen och fackförbundet Sveriges lärares yrkesetiska råd förespråkar civil olydnad. Anledningen är enkel: människor ska inte tvingas gå emot både sin yrkesetik och förbruka det förtroende som är avgörande i mötet med barn i skolan eller personer som behöver sjukvård.

Nu är det viktigt att alla krafter som står upp för frihetliga, fredliga och demokratiska samhällen organiserar sig och låter kritiken ljuda högt mot angiverilagen. På söndag kommer Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi att tala på en demonstration i Fatbursparken i Stockholm. Alla som har möjlighet – kom och visa ert motstånd mot denna fruktansvärda lag! Bor du långt från Stockholm, kolla upp demonstrationer i din närhet eller varför inte organisera en själva? Och kanske viktigast av allt – sprid budskapet.

Vad? Demonstration mot angiverilagen
När? Söndag 10 september kl 14.00