Det gröna samhällsbygget

Svenska folket har valt regeringens samhällsbygge framför nedskärningar och sänkta skatter. Med Miljöpartiet i regering betyder det konkreta gröna framsteg, och att Sverige tar steg mot ett hållbart samhälle.

När regeringen investerar i det hållbara samhällsbygget ger det resultat. Fler bostäder byggs, arbetslösheten sjunker, skolorna anställer igen och Sverige leder klimatomställningen.

Miljöpartiet i regering har de senaste två åren:

• Inrättat över 100 nya naturreservat. Den största satsningen på naturskydd någonsin.
  • Bidragit med fyra miljarder kronor till FN:s Gröna klimatfond. Bidraget är det mest generösa per capita av alla givarländer.
  • Drivit fram en klimatlag som fått bred uppslutning över blockgränserna.
  • Höjt koldioxidskatten på bensin med 48 öre per liter. Den största höjningen sen den infördes.
  • Uppnått 15 av 16 löften på skolområdet som finns med i regeringsförklaringen.
  • Återanställt 13 000 medarbetare i skolan.
  • Minskat barngrupperna i förskola och fritids.
  • Höjt lärarlönerna.
  • Sagt upp det millitära samarbetsavtalet med Saudiarabien (Saudiavtalet).
  • Skyddat Ojnareskogen på Gotland. Den kanske största naturvårdssegern på tio år i Sverige.
  • Uppnått en historisk blocköverskridande överenskommelse om att Sverige ska ha 100 procent förnybar el senast 2040.

Miljöpartiet i regering ska fortsätta driva igenom politiska reformer med sikte på att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, att vi ska ha en jämlik skola där alla elever har rätt att yckas och att Sverige ska ha en global politik för ekonomisk utveckling, social jämlikhet och miljömässig hållbarhet.

Miljöpartiet är med och styr i över 100 kommuner och nästan alla landsting runtom i Sverige. Vi använder vår plats i de beslutande rummen för att ta gröna steg framåt och gemensamt bygga ett grönt och hållbart samhälle.