Enklare att göra klimatsmarta val när du reser

Det ska vara lätt att göra klimatsmarta val när man reser. På regeringens uppdrag har Trafikanalys och andra myndigheter utrett hur det kan göras obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i samband med marknadsföring och försäljning av resor med flyg, buss, tåg, flyg eller färja. Nu har myndigheterna lämnat sitt förslag.
– Det här tar oss ett steg närmare klimatvarningar vid köp av resor, något som Miljöpartiet drivit hårt i förhandlingarna inom Januariavtalet. Det ska vara lätt att göra rätt när man ska resa, säger Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson (MP).

Utredningen föreslår är att så kallad klimatdeklaration ska gälla alla transportörer som säljer resor på den svenska marknaden om de är längre än 150 kilometer på land och i luften samt på vatten om resan överstiger 15 nautiska mil. Det här innebär alltså att det blir tydligare för konsumenten vilken klimatpåverkan ens resa har.

– Det är bra att alla transportmedel inkluderas, det innebär att det blir lätt att jämföra. Att flyg släpper ut mellan 30 000–100 000 gånger mer än järnväg beroende på sträcka är värdefull information för alla konsumenter som vill ta ansvar för sin klimatpåverkan, säger Lorentz Tovatt.