Ett lyft för miljonprogrammet

Miljöpartiet presenterar tre budgetförslag för att lyfta förorternas miljonprogram. Totalt handlar förslagen om satsningar på minst 7,5 miljarder kronor.
Sverige är ett delat land. På många håll i landet ser utvecklingen ljus ut. Där finns jobb, utbildning och framtidstro. Andra delar av landet lämnas efter, med stigande arbetslöshet och en växande frustration över att det saknas framtidsutsikter. Alliansens politik har ökat klyftorna mellan fattiga och rika. Mest har klyftan ökat mellan de som har jobb och de som står utanför arbetsmarknaden.

Denna klyfta är särskilt tydlig i storstäderna, där utvecklingen kan se helt olika ut mellan två områden som bara ligger ett stenkast ifrån varandra. Under våren 2013 har vi kunnat följa hur hur vanmakten vuxit sig stark i flera av Sveriges förorter och miljonprogramsområden, exempelvis i Husby i Stockholms kommun.

Nu presenterar vi ytterligare tre förslag som kommer att finnas med i Miljöpartiets budgetmotion för 2014. Totalt innebär förslagen satsningar på minst 7,5 miljarder kronor för att långsiktigt lyfta förorternas miljonprogram runt om i Sverige.

Miljöpartiets förslag

1. Sociala investeringar i utbildning och fritid för unga