Vi behöver prata #omrasism

I våras bildade Miljöpartiet en arbetsgrupp för att ta fram förslag och strategier för minskad främlingsfientlighet och rasism. Nu presenteras deras arbete och en ny sajt om ett Sverige utan rasism och främlingsfientlighet.

När samhällsdebatten i högre utsträckning fokuserar på människor som ett problem istället för rasismen som ett problem såg Miljöpartiets partistyrelse våren 2013 ett behov av att bilda en arbetsgrupp. Denna grupp bestod av både miljöpartister som brinner för de här frågorna och av människor som inte är miljöpartister utan har viktiga erfarenheter och stor kunskap om arbetet mot främlingsfientlighet.

Gruppen avslutade sitt arbete med en rapport till partistyrelsen i september 2013, och det är den som ligger till grund för texterna du kan ta del av på omrasism.se i dag.

Miljöpartiet satsar omkring en miljard de kommande fyra åren i vår skuggbudget för att genomföra ett flertal av arbetsgruppens förslag. Det handlar bland annat om satsningar inom skolan, rättsväsendet och för att motverka näthat.

Vi är övertygade om att ett nytt Sverige är möjligt. Ett Sverige där vår gemensamma framtid förenar oss, snarare än etnicitet, födelseort eller religiös tillhörighet. Kampen mot rasism är inget som kan vinnas för gott, utan det är en diskussion som vi ständigt måste ta.