Fem gröna ministrar för klimat och rättvisa

Fem gröna ministrar fortsätter arbetet för en grönare och mer rättvis värld. Märta Stenevi och Per Olsson Fridh blir nya ministrar och Per Bolund och Åsa Lindhagen får nya portföljer.

Per Bolund miljö- och klimatminister

Per Bolund lämnar finansdepartementet för att ta plats på miljödepartementet i rollen som miljö- och klimatminister. Han blir också vice statsminister.

– Det var miljöfrågorna som gjorde att jag gick in i politiken och det är för miljöfrågorna mitt hjärta slår lite extra. Vid sidan av klimatkrisen är naturkrisen den största frågan vi behöver hantera nu. Att bevara alla arter vi delar den här planeten med. Jag vet att vår överlevnad hänger på att vi klarar det. För mig är ingen uppgift viktigare än den, säger Per Bolund.

Märta Stenevi jämställdhets- och bostadsminister

Märta Stenevi tar plats i regeringen och blir jämställdhets- och bostadsminister. Hon kommer också att ha ansvar för stadsutveckling och arbetet mot diskriminering och segregation.

– Vi måste få ett stopp på mäns våld mot kvinnor och för det hedersrelaterade våldet och förtrycket. Steg för steg ska vi bygga ett jämställt och jämlikt samhälle. Vi är alla en del av Sverige. Oavsett bakgrund, vem vi älskar, vilken tro vi bekänner oss till, våra funktionsvariationer, åldrar, eller hur vi identifierar oss själva – vi har alla styrkor som behöver ges plats i samhället, säger Märta Stenevi.

Per Olsson Fridh minister för internationellt utvecklingssamarbete

Per Olsson Fridh går från rollen som statssekreterare på utrikesdepartementet till att ta plats i regeringen som minister för internationellt utvecklingssamarbete.

– Sverige är en klar och tuff röst för en öppen, mer demokratisk och jämställd värld. Men för att klara kampen för våra demokratiska värderingar och det öppna samhället behöver vi mer globalt samarbete, inte mindre, säger Per Olsson Fridh.

Åsa Lindhagen finansmarknadsminister och biträdande finansminister

Åsa Lindhagen kliver in på finansdepartementet som finansmarknadsminister och biträdande finansminister.

– Som biträdande finansminister ser jag fram emot att få vara med och bidra till ett jämlikt och jämställt samhälle där alla människor har goda möjligheter att leva ett gott liv. Där alla barn har goda uppväxtvillkor. Där vi fortsätter att mildra konsekvenserna av coronapandemin. Och där vi också agerar i den akuta klimat- och miljökris vi befinner oss i och ser till att ställa om samhället, säger Åsa Lindhagen.

Amanda Lind, minister för kultur, demokrati och idrott

Amanda Lind har kvar samma roll som innan regeringsombildningen. Hon är kultur- och demokratiminister på kulturdepartementet. Hon är också ansvarig för ungdoms- och idrottsfrågor.