Fler nyanlända unga får stanna och gå klart gymnasiet

Nytt beslut i Riksdagen: Fler nyanlända unga flyktingar får rätt att stanna i Sverige för att avsluta sin gymnasieutbildning.

Enligt Maria Ferm (MP), gruppledare i riksdagen och talesperson i migrationsfrågor, är detta ett efterlängtat beslut:

– Detta är en mycket positiv förändring som ökar tryggheten och gör det enklare för ungdomar att fokusera på sina studier. Miljöpartiet har under lång tid arbetat hårt för att åstadkomma denna lagändring, säger Maria Ferm.

Beslutet berör dels nyanlända barn och unga med asylskäl som har fått stanna i Sverige med tillfälliga uppehållstillstånd. . De kommer nu få förlängda uppehållstillstånd som gäller för hela gymnasietiden istället för bara 13 månader i taget, som situationen har varit för vissa.

Förändringarna berör också ensamkommande barn och unga som får uppehållstillstånd för att de är under 18 år och saknar så kallat ordnat mottagande i hemlandet, det vill säga nära anhöriga som kan ta emot dem. Dessa unga har idag riskerat att utvisas vid sin 18-årsdag, men även de får nu stanna för att läsa klart sin gymnasieutbildning.

– Särskilt viktig är förändringen för de ensamkommande barn som saknar nära anhöriga i hemlandet. Dessa ungdomar, varav många är medborgare i Afghanistan, kommer i och med förslaget att få stanna i Sverige för att läsa på gymnasiet istället för att utvisas, säger Maria Ferm.

Efter avslutade gymnasiestudier kommer de berörda ha möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden och därigenom få permanenta uppehållstillstånd.