Fortsatt stöd till solceller

Lyssna

Utbyggnaden av solceller för 2019 kan fortsätta! Regeringen satsar 300 miljoner på att göra det lättare och mer lönsamt för den som vill investera i förnybar energi hemma.

Nu ser vi till att investeringsstödet till solceller kan lämnas till ännu fler. Regeringen satsar 300 miljoner kronor i vårändringsbudgeten.

Efterfrågat stöd

Miljöpartiet vill att det ska vara enkelt och lönsamt att investera i förnybar energi för eget bruk.

- Det här är ett stöd som varit oerhört efterfrågat och det känns bra att kunna hjälpa den gröna omställningen på vägen, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund.

Lätt och lönsamt att investera i förnybart

Med solcellsstödet gör vi det lätt och lönsamt för människor att vara med och ställa om Sverige. Redan nu ser vi en solcellsexplosion på taken runt om i landet, jag är glad att den nu kan fortsätta. Det är bara tillsammans som vi kan klara klimatomställningen, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.

Vårändringsbudgeten är en del av budgetsamarbetet mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna och presenteras den 10 april.