Grattis på 500-årsdagen, kära moderland!

Idag är det Sveriges nationaldag och Sverige som självständig stat fyller 500 år. Grattis på 500-årsdagen, kära moderland. Detta är vårt löfte till dig och alla dina invånare: Vi kommer alltid fortsätta kampen för att du ska återupprättas till fornstora dagar. Som humanitär stormakt, som miljömässigt föredöme och som den fria och jämlika demokrati du varit och ska bli igen, skriver Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi och Per Bolund på Aftonbladet Debatt.

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord
Du tysta, du glädjerika sköna!

Den 6 juni är det nationaldag och Sverige som självständig stat fyller 500 år. Det är en dag då vi stolt firar vårt vackra land med dess långa historia.

Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, din himmel, dina ängder gröna.

I snart 200 år har vi besjungit Sveriges natur. Våra fjäll, våra ängar. Moderna nationalskalder har diktat om öppna landskap och blåa vindar och vatten. Från rapsfälten i söder till kalfjället i norr är naturen djupt förankrad i vår bild av Sverige. För oss är Sverige det vackraste landet på jorden.

Men nu hotas vårt vackra Sverige. Av klimatförändringar, naturskövling och invasiva arter. Redan idag ser vi effekterna av skyfall och värmeböljor, torka och skogsbränder, och vi vet att det kommer bli värre. Ändå stoppar den högerkonservativa regeringen huvudet i sanden. Medan resten av världen utformar lösningar bidrar Sverige nu med ökade utsläpp och förvärrar aktivt klimatkrisen.

Vi älskar den svenska naturen, våra hav och skogar, våra ängar och våra fjäll. Vi kan inte stillatigande se på när regeringen raserar allt miljö- och klimatarbete som byggts upp under åren.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat ditt namn flög över jorden.

Vi minns och firar ett Sverige som var ett föredöme i världen. Ett Sverige som hyllades för sina starka trygghetssystem, för en jämlik och stark skola, för ett miljöarbete som tjänade som exempel för andra länder, för en politik som strävade efter jämställdhet och lika rättigheter för alla sina invånare. Ett land som byggdes av människor som bott på den här plätten jord i generationer, tillsammans med människor som kommit hit för att arbeta från Finland, Grekland och Jugoslavien, eller som flytt hit från Chile och Iran. Som alla la sitt arbete och sina värkande ryggar in i bygget av Sverige – landet där vi var jämlikar.

Det var ett Sverige där varje medborgare var lika mycket värd och inget medborgarskap villkorat. Vi var ett land, ett hem, som trodde och satsade på alla sina barn, oavsett var deras föräldrar än var födda.

Nu vill regeringen och SD göra Sverige till ett land där lärare och sjuksköterskor spionerar på barn och är skyldiga att anmäla dem till polisen. Där barn är misstänkta för brott bara för att de bor på en viss plats. Ett samhälle där medborgarskapet inte längre innebär att vi är lika inför lagen.

Jag vet att du är och du blir vad du var.
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden.

Vi firar nationaldagen på Skansen och kommer sjunga nationalsången, starkt och frimodigt – och i protest. Låt vår svenska nationalsång bli en protestsång mot regeringens orättvisor. Låt det bli en protestsång för det Sverige är och ska bli igen:

Ett tryggt samhälle, inte bara för några utan för alla som lever här.

Ett jämlikt samhälle, där vi tillsammans tar ansvar för varandras och varandras familjer, även när livet är svårt.

Ett hållbart samhälle, som organiseras utifrån den enkla tanken att vi ska lämna vidare det här landet, den här planeten, till våra barn och därför måste vårda naturen istället för att skövla den.

På nationaldagen firar vi vårt älskade Sverige. Inte Jimmie Åkessons stöveltrampande angiverisamhälle, inte Ulf Kristersson marknadsvälfärd som sålts till högstbjudande. Inte Ebba Buschs fattigsverige där barn går hungriga och inte Johan Pehrsons ryggradslösa krypande för högerextremismen.

Nej, vi firar ett Sverige som byggts av gemenskap, av jämlikhet, av solidaritet och av omsorg om varandra.

Vi kommer alltid fortsätta kampen för att du ska återupprättas till fornstora dagar. Som humanitär stormakt, som miljömässigt föredöme och som den fria och jämlika demokrati du varit och ska bli igen.

Märta Stenevi, språkrör Miljöpartiet

Per Bolund, språkrör Miljöpartiet