Många ideella föreningar, särskilt idrottsföreningar, har påverkats mycket av reklamskatten. Från och med nästa år avskaffas reklamskatten, det innebär mindre administration och mer pengar över till barn och ungdomar.

Reklamskatten omfattar idag omkring 3000 organisationer, däribland 1600 idrottsföreningar som tillsammans betalar ungefär 45 miljoner kronor i reklamskatt per år.
– Reklamskatten träffar ofta små idrottsföreningar och andra föreningar i samhället som drivs av ideella krafter, medan reklampelare med skärm inte betalar någon skatt. Det är orättvist och omodernt. Därför är det bra att skatten avskaffas, inte minst för idrotten, säger kultur- och demokratiminister Amanda Lind.
Skatten träffar ofta fel
Idag skattas bland annat annonser i reklamblad, idrottskläder och affischer, men inte digitala annonser på internet eller reklam i dagstidningar, tv och radio. Skatten träffar alltså inte annonser som visas på sociala medie-plattformar på internet. Istället är de flesta fall ideella föreningar och framförallt idrottsföreningar som betalar reklamskatt. Dessa föreningar har redan förlorat mycket pengar i bl.a. uteblivna biljettintäkter under pandemin. Förslaget innebär att skatten avskaffas från 1 januari 2022, och beräknas leda till 100 miljoner kronor i minskade skatteintäkter per år.