Historisk satsning för en jämlik skola

Regeringen satsar 6 miljarder för att bryta ojämlikheten i skolan. Det är en unik satsning där staten går in och tar ansvar för att de skolor som har det tuffast kan få mest resurser.

– Den största dagen i mitt politiska liv, sa Gustav Fridolin på pressträffen där de 6 nya miljarderna för att göra skolan mer jämlik presenterades.

Alla barn i Sverige ska ha samma möjlighet att lyckas i skolan. Miljöpartiet har sedan vi kom in i regering kämpat hårt för att skolan ska vara jämlik och vi kommer inte ge oss förrän varje elev, oavsett var hen vuxit upp, får gå i en bra skola och har möjlighet att lära sig på samma villkor.

Därför satsar regeringen nu 6(!) miljarder för att bryta ojämlikheten i skolan.

– Vi ska inte acceptera att ojämlikheten växer i svensk skola. Skolkommissionen var tydlig i att staten måste ta större ansvar för jämlikheten i skolsystemet. Nu genomför vi fullt ut kommissionens första förslag, med ett starkt statligt system för likvärdig resursfördelning, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Unik satsning

De 6 miljarderna är en unik förstärkning av statens stöd för en mer jämlik skola, som fasas in under 3 år fram till 2020. Pengarna kan bland annat användas till:

• fler anställda,
  • mindre klasser,
  • fler i elevhälsan,
  • bättre kompetensutveckling för lärare,

och mer som bygger skolan stark.

– Det ska vara din ansträngning i skolan som avgör din framtid, du ska aldrig begränsas av var eller i vilken familj du växer upp. Därför investerar vi nu stort i att bryta ojämlikhet och segregation, säger Gustav Fridolin.