Historiskt stor satsning för tryggare välfärd och äldreomsorg

Coronapandemin har pressat vår hälso- och sjukvård hårt och satt ljus på att vi behöver kunna ge våra äldre tryggare omsorg. Idag presenterar regeringen och samarbetspartierna en stor budgetsatsning på välfärden och ett historiskt tillskott till äldreomsorgen, detta har varit prioriterat för Miljöpartiet.

Regeringen och samarbetspartierna har enats om att i budgeten för 2021 lägga fram en stor satsning på välfärden: dels ett stort generellt tillskott till kommuner och regioner, dels riktade satsningar på äldreomsorgen och hälso- och sjukvården.

Nu tryggar vi välfärden

Alla människor som behöver vård och omsorg ska kunna känna sig trygga med att vår välfärd har de resurser som behövs. Ingen ska behöva känna oro för långa köer i sjukvården, brist på personal eller oro över sina äldre släktingar på äldreboendet. Vi behöver investera i vår gemensamma välfärd.

Därför presenterar regeringen och samarbetspartierna i dag en satsning på tio miljarder kronor i generella statsbidrag till kommuner och regioner 2021. Dessa ska gå till att stärka välfärden. Satsningen som presenteras idag är utöver den permanenta höjningen på 12,5 miljarder som regeringen och samarbetspartierna tidigare har beslutat om.

– I budgetförhandlingarna har en av prioriteringarna för Miljöpartiet varit att ge välfärden i hela Sverige de medel som behövs för att den som behöver ta del av vård och omsorg alltid ska kunna göra det, säger Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson (MP).

Med det här generella statsbidraget ger vi kommuner och regioner långsiktiga förutsättningar att utveckla välfärden utifrån sina lokala behov.

Historiskt stor satsning på äldreomsorgen

Det ska vara tryggt att bli äldre i Sverige. När dagen kommer då du inte längre klarar vardagen själv ska du kunna känna dig trygg med att du kommer att få den vård och omsorg du behöver.

I höstens budget föreslår vi att kommunerna ska få fyra miljarder per år för att stärka äldreomsorgen.

Bättre förutsättningar för äldreomsorgens personal

I våras presenterade regeringen Äldreomsorgslyftet. Äldreomsorgslyftet ger personal i äldreomsorgen möjlighet att på betald arbetstid utbilda sig till vårdbiträde eller undersköterska. När fler inom äldreomsorgen utbildas blir omsorgen för de äldre tryggare och arbetsvillkoren för de anställda bättre eftersom fler kan få fast anställning och antalet tillfälliga vikarier kan minska. Nu utökas och breddas den satsningen.

Mer pengar till hälso- och sjukvården

Under våren behövde hälso- och sjukvården ställa om för klara av coronapandemin. Många planerade läkarbesök och operationer sköts upp när sjukvårdens resurser behövdes för att ge akut vård till människor som insjuknade i covid-19.

Nu måste sjukvården få mer resurser för att snabbt kunna ge den icke akuta vård som fått vänta. Samtidigt måste sjukvården fortsatt ge vård till de som blir sjuka i covid-19. Pandemin är inte över. Därför föreslår regeringen att regionerna tillförs fyra miljarder kronor 2021 och 2022.

– Det är oerhört viktigt att de som väntar på vård nu får den, därför lägger vi nu stora resurser på att hantera den uppskjutna vården. De som arbetar inom vården måste också bli fler och få bättre förutsättningar för sitt viktiga arbete, säger Pernilla Stålhammar.

Det här är pengar som kommer göra skillnad i vården och omsorgen. Miljöpartiets prioritering är tydlig: Välfärden ska finnas när du behöver den.