Nu börjar läslovet!

Steget in i böckernas värld är en upplevelse som alla barn ska ha rätt till. När höstlovet blivit läslov kan fler barn och unga hitta sina vägar in i läsandet.

Det brukar sägas att det krävs 5000 timmar för att träna upp sin läskondition – alltså att gå från att staka sig genom en text till att läsa med flyt och lust. Alla de timmarna ryms inte i skolans schema. Därför har regeringen nu gjort höstlovet till ett läslov.

Alla barn har rätt till läsning

Vi ska läsa mer i skolan, men vi måste också läsa mer hemma och alla barn, oavsett hur många böcker man har i bokhyllan hemma, har rätt att upptäcka nya vägar in i läsningen.

Tips för läsning på lovet

För att fler barn ska hitta till läslusten kan man under lovet till exempel testa att läsa tillsammans, att ta en extra tur till biblioteket eller att testa att läsa en spännande bok på en helt ny plats.

Läsning är kul och och nu finns en hel vecka med extra fokus på läsning! Med bra läsning blir det dessutom lättare att klara de andra ämnena i skolan.

Trevligt läslov!

Fler insatser regeringen gör för läsningen

Läslovet är bara en liten del i arbetet för att öka läsningen hos barn och unga. Regeringen investerar också i bemannade skolbibliotek och läsombud på förskolan, inför en läsa-skriva-räkna-garanti som reglerar stöd till den som har det tufft med läsningen i de första åren, stärker folkbiblioteken och specialpedagogiken och en hel del annat.