Isabella Lövin kommenterar allianspartiernas klimatförslag

Allianspartierna har idag presenterat ett paket för klimat- och miljöpolitik. Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin kommenterar förslaget: ”Jag tycker att det är pinsamt.”

– Jag tycker att det är pinsamt. Världen brinner och allianspartierna förmår inte komma med några som helst kraftfulla klimatförslag. Istället presenterar de ett hopkok av förslag som antingen är gamla, som redan är på väg att genomföras eller som endast har marginell betydelse, säger Isabella Lövin.

– Jan Björklunds uttalande om att det finns flygplan som är ”väldigt miljövänliga” och att vi kan flyga mer är rent felaktigt. Det finns idag inga miljövänliga flygplan i reguljärtrafik, att sprida den typen av felaktigheter är oansvarigt, säger Isabella Lövin.

– Jag är besviken över att alliansen inte klarar av att prestera bättre än så här. De vill fortfarande skära ner mellan var tredje och var fjärde krona på miljöbudgeten, och de vill alla ta bort flygskatten så att flyget slipper betala för sin klimatpåverkan, säger Isabella Lövin.