Läs Isabella Lövins sommartal i Avesta

Kära vänner, Avestabor

För fyra år sedan var himlen mörk här i Avesta centrum, fast inte av moln, utan av brandrök. Branden i Västmanland var den värsta Sverige hittills upplevt i modern tid, en människa dog. Såren finns kvar, i skogen, hos dem som förlorade sin egendom, sin inkomst, sin skogsglänta, sin känsla av trygghet. De som minns hur det var när de packade bilen och lämnade sina hem och inte visste om de skulle kunna komma tillbaka. Branddoften låg här, stark inne i köpcentrumet. Själv kände jag doften ända i Stockholm när vinden låg på.

Vi har nu upplevt en sommar som ingen annan i världshistorien. Värmerekord över hela norra halvklotet, från Japan till Sibirien, Skandinavien, Europa, Canada, USA, Kalifornien, den varmaste temperaturen någonsin uppmätt i Afrika, och katastroftillstånd på grund av torka i Australien trots att det ännu är vinter, och en sommar här i Sverige med något så exotiskt som extrem torka och missväxt.

Efter sommaren är inte som branden i Västmanland längre den största. Inte så konstigt. I hela landet föll knappt en droppe regn sedan början av maj. Solen har stekt och stekt, dag efter dag. Gräsmattor har blivit gula, Björkar har blivit bruna. Det har blivit torrt djupt ner i marklagren, myrar och bäckar har torkat ut. Torkan i maj var så osannolik att SMHI sagt att det kan bara hända tre gånger på en miljon år.

Det liknar ingenting räddningstjänsten ens kunnat föreställa sig i sina värsta scenarier – över 80 bränder över hela Sverige, 6 varningar till allmänheten samtidigt, och samtidigt solkurvor på järnvägsspåren, så varmt vatten att en reaktor i Ringhals togs ur drift för att havsvattenkylningen inte längre fungerade, operationer fick ställas in på grund av extrem luftfuktighet, farliga bakterier frodades i det varma badvattnet. I Finland drabbades man av en invasion av miljarder afrikanska fjärilar som kom hit med de varma vindarna, åt upp hela åkrar på några timmar.

Det här låter fruktansvärt skrämmande när jag målar upp det. Det värsta är att det har hänt. Det är på allvar. Jag säger inte detta av politiska skäl, utan för att det är såhär. Klimatförändringar är inte något avlägset, som drabbar någon annan, nån annan gång. De är här och nu, och det är upp till oss här och nu, att minska utsläppen. Bara för att vädret är galet behöver inte politiken vara det!

Vänner,

Nu är klimatförändringarna här. Det är ingen framtidsfråga, det är en samtidfråga.

Jag tror att den här sommarens extrema väder har gjort något med oss människor.

Jag är övertygad om att vi har blivit i grunden klimatpåverkade.Jag möter det överallt i den här valrörelsen. Bönderna som har förlorat sina skördar och nu oroar sig över att behöva skicka djuren till nödslakt, för att det inte finns tillräckligt med foder till hela vintern. Människor som läst om klimatförändringarna i nyheterna och förstått att vi i Sverige inte är immuna mot extremväder, som förstått att vi närmar oss en så kallad tröskeleffekt. Att om avsmältningen av isar och skogsbränderna går tillräckligt långt, kan vi inte längre bromsa uppvärmningen, att den går in i en självförstärkande spiral.

Och jag hoppas, att när vi om några år ser tillbaka på den här sommaren 2018, så ska vi se att det kommer att vara som ett vägskäl i mänsklighetens historia. Där vi upptäckte att vi befann oss på ett minfält av klimatrisker och insåg att minorna bara blir tätare och större ju längre vi kör på åt samma håll.  Där vi äntligen svängde av och körde in på vägen där det stod Hållbarhet på skylten.

Vänner,

Vi kan inte bara låta klimatförändringarna ske, vi måste klimatförändra politiken!

Mina vänner,

Tyvärr finns det bara ett miljöparti.

Vi har tagit många viktiga steg på vägen mot hållbarhet under de här fyra åren. Inte bara för att vi har så många bra och kloka förslag. Utan framför allt för att vi följer våra principer och värderingar.

När vi har behövt prioritera så har vi alltid valt klimatet först.

När vi lade fram ett förslag om att införa en flygskatt var de borgerliga så upprörda att de ville lägga misstroendevotum mot regeringen. Men vi stod fast. Vi valde klimatet.

När vi presenterade förslag om att ge bonus till de bilar som släpper ut lite och att höja skatten på dem som släpper ut mycket, då tvekade det ena borgerliga partiet efter det andra när bilindustrin ringt upp dem. Men vi väljer klimatet först.

När vi vill bygga höghastighetståg för att konkurrera ut inrikesflyget så tycker Liberalerna och Moderaterna att det blir för dyrt. Vi väljer klimatet först.

För vi har en vision, om en bättre tryggare värld, Där ny teknik, nödvändiga stöd och skatter på det som är dåligt – snabbar på utvecklingen. Där bensin- och dieselpumpen kommer att hamna på tekniska museet tillsammans med faxen och kassettbandet, och Sverige kan utropa sig till världens första fossilfria välfärdsland.

Vänner,

Ordning och reda har varit en ledstjärna inom politiken under lång tid, men kanske allra mest under de senaste åren. Hur många gånger har ni inte fått höra av en politiker att det behöver bli ordning och reda?

Ett parti som särskilt ofta använt detta i retoriken är Moderaterna. Det ska vara ordning och reda i statens finanser och på gator och torg.

Men ett politikområde som verkar vara totalt fredat från moderata ambitioner för ordning och reda är klimatpolitiken.

Samtidigt som resten av samhället varit upptagen med att diskutera klimatförändringarna, har häpnadsväckande många moderater i sommar istället klagat på rapporteringen om klimatförändringarna.

Det valsar nu runt konspirationsteorier från moderata riksdagsledamöter om att medierna vill rädda Miljöpartiet kvar i riksdagen – när de skriver om världshistoriens värsta skogsbränder och värmerekord över hela planeten.

Jag skulle inte ta upp detta om det inte vore ett så allvarligt fenomen.

Att sprida konspirationsteorier och att undergräva mediers, och forskares trovärdighet. Känns det igen från någonstans? Oärliga medier, fake news..?

Nå, vad är då Ulf Kristerssons svar på detta?

Jo, han säger att det är ”slarvigt” av hans partikamrater att uttala sig så.

Jag säger, Ulf Kristersson, det är mycket slarv i er klimatpolitik !

–      Som när ni prioriterar skattesänkningar här och nu och vill skära ner mer än 30 procent på klimatpolitiken, det är att slarva med framtiden.

–      Som när ni skär ner på investeringarna för att minska utsläppen, och också på investeringar i att anpassa samhället till ett nytt klimat, det är slarvigt!

–      När ni skär ner biståndet med 3,4 miljarder i årets budget och särskilt pekar ut klimatbistånd som något att ta bort, och sedan när sommarens bränder kom plötsligt vilja prioritera om – slarvigt!

Frågan i valet är om väljarna ska lämna över ansvaret för klimatpolitiken till en klimatslarver eller låta den vara kvar hos riksdagens enda miljöparti med ordning och reda i klimatpolitiken?

Vänner,

I USA finns en president som har det lätt med klimatångesten.

När rekordstora bränder, totalt 30 gånger större än årets svenska bränder just nu rasar i USA så har han en enkel lösning;

Hugg ner träden så brinner det inte.

President Trump är nu på väg att ta USA ut ur Parisavtalet. Han har tillsatt klimatförnekare som chefer över klimatarbetet. Han vill göra kol och oljeindustrin stor igen – trots att förnybar energi idag sysselsätter många fler än fossilindustrin. Trots att USA drabbats brutalt av de mest våldsamma orkaner och översvämningar och bränderna någonsin de senaste åren, extrema väderfenomen som kostar samhället miljarder. Trots att det är kolet som orsakar den globala uppvärmningen.

Detta sker på riktigt. Det är så att man får nypa sig i armen. Lika osannolikt som extremsommaren i Sverige känns, lika osannolikt känns det att Donald Trump faktiskt vann det amerikanska presidentvalet, och att han nu gör allt det han lovade. Lämnar Paris. Hotar Iran. Startar handelskrig med Kina och EU, ett krig som kan sätta hela världsekonomin i gungning.

Och här hemma har vi Jimmie Åkesson, vars politik i allt väsentligt påminner om Trump.

Precis som president Trump inte besökt Kaliforniens våldsamma skogsbränder, där minst tio personer dött, varav sju brandmän, har inte heller Jimmie Åkesson har besökt brandområdena i Sverige under sommaren. Hans första kommentarer kom under hans sommartal förra veckan när han sa att den svenska sommaren var sådan som människor betalar tiotusentals kronor för att resa till. Han raljerade, och kallade alla oss som påpekat att det behövs politik för att minska utsläppen för värsta sortens klimatpopulister.

Jimmie Åkesson brukar kalla sig Sverigevän.

Jag är också Sverigevän.

En Sverigevän bryr sig om den svenska skogen. En Sverigevän bryr sig om djuren i skogen och om dem som bedriver skogsbruk.

En Sverigevän bryr sig om lantbruket. Och vattenförsörjningen för landet och livsmedelsproduktionen som hotas av klimatförändringarna.

En Sverigevän bryr sig om landsbygden. Den landsbygd som denna sommar torkat och brunnit, där myrar och bäckar torkat ut, och lax och annan fisk har dött när hav och älvar blev 25 grader varma.

En Sverigevän bryr sig om allt detta. Men Jimmie Åkesson, han skrattar bort det hela, tycker att SMHI: ägnar sig åt klimatpropaganda och påstår att Sverige inte behöver göra någonting härhemma, för att vi är så obetydliga och tycker det räcker det vi gör med biståndet för minska andra länders utsläpp.

Mina vänner, låt mig jag berätta en sak för er: En Sverigevän tror på Sverige. Tror på att Sverige kan göra skillnad. Att vi kan visa vägen i en teknisk omställning till ett fossilfritt välfärdsland. En Sverigevän vet att vi har exporterat såväl ABB, kullager, Spotify som rostfritt svenskt stål från Avesta – och tvivlar inte på att vi kan fortsätta göra avtryck i världen. Vadå vi är så små? Vilken feg undanflykt!

Jag vet att vi inte är små. Tvärtom är vi stora. Vi har världens mest ambitiösa klimatlag, vi rankas som ett av världens mest innovativa länder, med en urstark ekonomi, en miljömedveten befolkning och företag som står på kö i att vilja göra hela Sverige till en testbädd för klimatsmarta lösningar – låt oss då göra det!

Jag har själv tagit första spadtaget till en världsunik pilotanläggning hos SSAB  i Luleå för att kunna tillverka stål utan kol som blivit till genom Miljöpartiets budgetsatsning Industriklivet, en satsning som kan ge Sverige unika konkurrensfördelar i världen. Jag vet att vi är klimatledare i EU, och är EU just nu den kraft som driver på resten världen för ambitionshöjningar, tro inte att vi är små. Jag vet att jag blir inbjuden som svensk minister till FN och Världsbanken, till en inre kärna av beslutsfattare som kan skynda på den globala omställningen när nu Trump och hans gelikar vill hålla kvar världen i fossilberoende. Jimmie Åkesson vill får oss att tro att vi är små, han kanske själv känner sig liten, vad vet jag. Men självförminskande, okunskap eller lathet är inte vad vi behöver nu!

Sverige behöver ha en stark grön regering, och världen behöver ett starkt grönt Sverige, ett ledarskap som visar världen att det går.

Om inte vi, så vilka? Om inte nu, så när?

Vänner

Det Sveriges bönder behöver är inte billigare diesel och klimatförnekare i regeringen, utan och stöd till omställning till ett fossilfritt jordbruk där man nyttjar grönt i tanken.

Det krävs en politik som inser att maten inte växer på ICA och Konsum, och att missväxt kan drabba, inte bara Sverige utan många länder, samtidigt. Vi kan inte alltid lita på import av mat, särskilt inte import av alla insatsvaror, konstgödsel, bränsle, foder.

Vi behöver en politik som stödjer svensk matproduktion, och lockar och gynnar fler att bo utanför våra städer.

Därför går Miljöpartiet till val på att införa ett höjt grundavdrag på 120 000 för dem som bor i den mest glesbefolkade tredjedelen av landet.

Därför går vi till val på att vi vill halvera arbetsgivaravgifterna i glesbygden för att göra det billigare att anställa, och locka arbetsgivare att etablera sig där det finns mycket plats och natur, men ännu för få människor.

Därför går vi till val på att låta fastighetsskatten från vindkraften gå tillbaka till kommunerna, och göra det lättare för dem det berör att få bli delägare i lokala vindkraftverk.

Därför går vi till val på att satsa fem miljarder på att bygga ut snabbt bredband i hela landet, och fortsätta låta Klimatklivet-pengar jobba ute i hela landet för att bygga biogasanläggningar som kan driva klimatsmarta traktorer, bussar och fartyg, och fortsätta bygga ut laddinfrastruktur i hela landet.

Allt hänger ihop. En grön klimatsmart omställning är bra för människor, är bra för landsbygden, är bra för världen.

Mina vänner,

Den persiske poeten Rumi har skrivit;

”Du är inte bara en droppe i havet. Du är hela havet, i en droppe.”

Vi kan. Vi har allt inom oss. Vi är så stora som vi gör oss.

Det där gäller också i politiken.

Framtiden kommer att kräva modiga politiker, inte bara på nationell och global nivå. Även de lokala politikerna kan bli globala politiker om de vill. Oavsett om de är guvernörer i Kalifornien, som Jeff Brown som skrivit avtal med Sverige om klimatsamarbete efter att Trump bestämt att lämna Paris, eller om man är kommunalråd i Avesta och tar beslut som påverkar klimatet.

Vi är havet. Det vi gör har betydelse i det stora.

Men alla ser det inte så.

Häromdagen sa moderaternas ledare i Stockholm att vi borde bygga ut flyget och avskaffa flygskatten för att utsläpp är ju ändå små i det stora hela

Det är uppgivenhetens politik. Eller är det bara rena dumheten?

Vem skulle acceptera om jag gick ner till Dalälven och hällde ut en dunk olja i vattnet med motiveringen att det är ju ändå bara en droppe i älven.

Vem skulle köpa att när våra barn har gjort något dumt så spelar det ingen roll för det finns så mycket annan ondska i världen?

Vem accepterar att man går in på närmsta affär tar lite varor utan att betala och menar att det inte spelar någon roll, för stöld är ju mycket vanligare i andra länder?

Efter den här sommaren lever vi i en ny verklighet. Det håller inte längre att driva ansvarsfrihet som princip när det gäller klimatet?

Mina vänner,

Numera är det precis tvärt om som gäller. Särskilt i politiken eftersom det är där ansvaret är extra tungt.

Ett litet land som Sverige kanvara ett föredöme i världen. När FN:s generalsekreterare var här i Sverige nyligen lyfte han fram oss som just precis ett föredöme.

Men allt detta står på spel i höstens val. Att vara ett föredöme i världen kommer inte gratis. Det är följden av konkreta val varje dag som vi gröna har gjort varje dag i regeringsställning. För nästa mandatperiod vill vi satsa ytterligare 50 miljarder i den gröna omställningen, på järnvägar, biogas, mänskligare och grönare städer och en levande landsbygd

I höst väljer vi väg. Vad tror ni händer med vår internationella trovärdighet med en moderatledd regering som sitter i knät på Sverigedemokraterna? När de vill avskaffa flygskatten, göra det billigare att släppa ut och skära bort minst en tredjedel av klimatsatsningarna?

Valet måstebli ett klimatval. Det avgör inte jag, det gör ni den 9 september.

***

Till sist: Ett väldigt konkret sätt att delta i omställningen till ett hållbart samhälle kan ni se på taken över hela landet nu.

Solcellerna blänker som aldrig förr.

När vi tillträdde satsades det 59 miljoner kronor på stöd till installation av solceller. Idag är den siffran över en miljard kronor. Eftersom intresset bara växer så har vi behövt fylla på kassan under alla de här fyra åren.

Men det räcker inte med pengar, vi har också sett till så att det inte ska finnas byråkratiska snubbeltrådar för den som vill fånga solen. För knappt två veckor sedan avskaffades äntligen kravet på att den som sätter upp solceller också ska söka bygglov hos kommunen.

***

Nu är det dags att vi tar nästa steg i solrevolutionen.

Med rätt regering och rätt politik kan vi se till så att det om 20 år finns solceller på varannan villa.

Med rätt parti vid makten kan vi få en miljon solcellsanläggningar runt om i hela landet.

På köpet får vi inte bara en massa solel, det innebär också mängder med gratis el till landets villaägare, bostadsrättsföreningar och företagare.

För att nå dit har jag idag presenterat tio politiska förslag med allt från skattelättnader till regelförenklingar.

Branschens egna uppskattningar backar upp våra mål om en miljon solcellsanläggningar till 2040. Men det bygger såklart på att det sitter rätt politiker vid makten. Om Moderaternas politik får råda så skär man bort 90 procent av stödet till att installera solceller.

Jag säger till Ulf Kristersson, om du nu tycker att vi ska satsa på modern teknik, vad är det som är omodernt med solceller?

Mina vänner,

Vid varje valrörelse säger politikerna att vi står inför ett vägval.

I år gäller det mer än någonsin tidigare.

Det räcker inte med att säga att vi ska vara vuxna i rummet. Det är dags för anständigheten att ta plats i rummet.

Det är dags att vi skapar en allians för anständighet i den svenska politiken.

Det kommer säkert att kosta en del, men kostnaden för att låta bli kommer att vara ännu större.

I en värld där hat och intolerans vinner mark och till och med fakta ifrågasätts behövs det partier som ger en röst till alla som står för något annat. För den stora majoriteten som tror på öppenhet, medmänsklighet och solidaritet.

Det har aldrig varit viktigare att vara miljöpartist än nu.

Vår tid behöver partier som kan säga som det är och agera därefter.

Klimatet berör inte någon annan, någon annanstans. Idag berör det dig som är beroende av mat, energi, vatten och grundläggande samhällstjänster.

Det finns ingen gräddfil där vissa kan välja att inte tro på forskningen.

Det finns ingen magisk air condition som vi kan slå på för att kyla ner jorden.

Det är nya tider nu. 2018 års val är ett klimatval.

Vad vill du kära väljare? Fortsätta kryssa på ett minfält av extrema väderhändelser som ledande politiker skrattar bort som väder. Eller vill du välja en ny väg. Hållbarhetens väg? Den tryggare, den bättre, den livsbejakande vägen?

Jag hoppas du väljer den. Och då röstar du på Miljöpartiet!