Katrin Wissing vald ny partisekreterare för Miljöpartiet

På en digital extrakongress har Miljöpartiets medlemmar valt Katrin Wissing till ny partisekreterare, att efterträda Märta Stenevi.

– Miljöpartiets politik behövs mer än någonsin. Det är vi som har svaren för att klara klimatkrisen och skapa ett samhälle att längta efter – men för att lyckas behöver vi göra det enklare att engagera sig, bygga gemenskap och glädje i vårt engagemang och bli ett parti som pratar med människor istället för till dem, säger Katrin Wissing, nyvald partisekreterare för Miljöpartiet.

Katrins ledarskap gav Miljöpartiet i Åre ett av de bästa valresultaten för Miljöpartiet i Sverige. Hennes erfarenhet av att på lokal nivå skapa opinion för grön politik, kampanja och möta väljare kommer att vara värdefulla i såväl utvecklingen av vår organisation som i valrörelsen.

– Jag vet att det går att göra Miljöpartiet framgångsrikt i en liten kommun i södra Norrland, jag vet att det går i hela Sverige. Nu ser jag fram emot att bygga ett team som kan känna sig som vinnare 2022, säger Katrin Wissing.

Katrin Wissing, 41, bor i Duved i Åre kommun. Hon är vice distriktsordförande i Jämtland och gruppledare i Åre kommun. Katrin har lång erfarenhet från alla nivåer i partiet, men särskilt från det kommunpolitiska arbetet i Åre.

Miljöpartiets extrakongress genomfördes digitalt söndagen den 30 maj.