Kommer du kalla upp USA:s ambassadör, Carl Bildt?

FRÅGA TILL STATSRÅD

Till utrikesminister Carl Bildt (M)

I veckans nummer av tyska Der Spiegel (44/2013) framförs uppgifter om att USA ska ha genomfört ett omfattande spionage inifrån sin ambassad i Berlin. Det handlar om ett gemensamma operationer mellan NSA och CIA som ska ha övervakat kommunikation i de tyska regeringskvarteren.

Reaktionerna och fördömandena från den tyska regeringen och allmänheten har varit kraftfulla. Förbundskansler Angela Merkel hade redan innan i telefonsamtal med President Obama i hårda ordalag kritiserat den avlyssning NSA lär ha genomfört av henne som förbundskansler. För att ytterligare förstärka den allvarliga diplomatiska situationen kallade sedan den tyske utrikesministern Guido Westerwelle till sig USA:s ambassadör, John Emerson, för ett samtal på utrikesdepartementet. Man har också markerat att om uppgifterna stämmer bör de bli föremål för rättslig prövning i Tyskland.

Reaktionerna från den svenska regeringen om avlyssningen har tvärtom varit undfallande. Detta trots att det finns starka skäl att söka bringa klarhet i vilken verksamhet som kan ha skett i Sverige. Enligt uppgifterna i Der Spiegel framgår det av läckta amerikanska dokumentet att liknande avlyssningscentraler ska finnas i 80 städer världen över, varav 19 i Europa. En amerikansk avlyssning av svensk signaltrafik skulle vara ett brott mot svensk lag, på samma sätt som är fallet i Tyskland.

Med hänvisning till ovanstående vill jag fråga utrikesminister Carl Bildt:

Avser utrikesministern att kalla till sig den amerikanske ambassadören till UD för att bringa klarhet i uppgifterna om USA:s avlyssning?

Peter Rådberg (MP)