Miljöpartiet vill lägga ner Trafikverket och ersätta det med två nya myndigheter – en för järnvägen och en för vägarna. Efter 15 år med en samlad organisation konstaterar Miljöpartiet att resultatet blivit sämre punktlighet, bristande planering och en tungrodd byråkrati. För att fler ska kunna lita på tåget och för att Sverige ska klara klimatomställningen krävs en myndighet med fullt fokus på järnvägen.
Det har nu gått 15 år sedan Vägverket och Banverket slogs ihop till Trafikverket. Tanken var att en samlad myndighet skulle ge bättre förutsättningar för både väg och järnväg. I verkligheten blev det tvärtom. Trafikverket har utvecklats till en stor och tungrodd myndighet där vägar ofta prioriteras framför järnvägen, samtidigt som administrationen svällt och den nödvändiga kompetensen tunnats ut.
Planeringen fungerar bristfälligt och resenärer drabbas ofta av inställda avgångar, förseningar och problem med biljetter. Detta påverkar inte bara resenärer utan också företag som är beroende av godstransporter – med stora kostnader och störningar som följd. Bristerna är mer än bara ett irritationsmoment; de utgör ett allvarligt hinder för Sveriges klimatomställning.
Trafikverket har fått återkommande kritik: dåliga upphandlingar, ineffektiv kostnadskontroll, svällande organisation, bristfällig planering, otillräcklig framförhållning, svag styrsel etc.
Två nya myndigheter för vägar och järnväg
För ett land som vill bygga framtidens hållbara transporter duger inte detta. Miljöpartiet konstaterar därför att det gått för långt. Sverige behöver en ansvarig expertmyndighet som enbart fokuserar på järnvägen, och en separat myndighet som hanterar vägarna. Bara så kan vi skapa den långsiktighet, punktlighet och tillförlitlighet som krävs för att fler ska välja tåget – och för att Sverige ska klara klimatmålen. Ett land som vill klara klimatomställningen måste bygga sitt transportsystem kring hållbara resor och transporter – och då är fungerande järnväg avgörande.
Därför presenterar nu Miljöpartiet valårets första vallöfte:
- Vi kommer att lägga ner Trafikverket och upprätta en ny myndighet med fullt fokus på järnvägen.
- Vi skapar också en myndighet med ansvar för vägarna.
Genom att avveckla Trafikverket och ersätta det med två nya myndigheter kan vi ge järnvägen det fokus och den kompetens som krävs för bättre punktlighet, tydligare planering och ett tågsystem som hela Sverige kan lita på.