Max 100 kr i månaden för tåg och buss

Kvinna promenerar cykel bredvid pendeltågKvinna promenerar cykel bredvid pendeltåg

Extrem torka och svåra skogsbränder plågar just nu stora delar av södra Europa. Det går inte längre att förneka att människan har förändrat jordens klimat, men det går fortfarande att agera. MP kräver därför att riksdagens finansutskott avbryter sommarsemestern för ett akutinkallat sammanträde. Vi måste stoppa försöken att ytterligare sänka bensin- och dieselskatten under EU-nivå, och istället sänka priset på mat och kollektivtrafik.

– När världen bokstavligt talat brinner av extremväder kan vi inte lägga mer pengar på fossila bränslen. Vi måste akut tänka om nu och rikta om stödet till kollektivtrafik och mat istället för bensin. Sätt ett pristak på biljett för tåg och buss i hela Sverige, max 100 kr i månaden, året ut. Vi måste också omedelbart sänka matpriserna. Alla ska med när Sverige ställer om, och varken barn eller pensionärer kan äta bensin, säger Märta Stenevi.

Kräver akut förändrad finanspolitk

Den tydliga kopplingen mellan klimatförändringar, värmeböljor och de försämrade skördarna som extremvädret medför kräver akut en ändrad finanspolitik. Alla utsläpp spelar roll. Varje tiondels grads uppvärmning spelar roll för hur ofta och hur intensivt det kommer brinna, för hur ont det kommer att bli om vatten och mat. I det här nödläget går sju av åtta partier i Sveriges riksdag till val på att kraftigt öka utsläppen och förvärra klimatkrisen.

I våras riktade finansutskottet ett tillkännagivande till regeringen om att sänka bränsleskatterna till en bra bit under EU:s lägstanivå, något som regeringen nu driver i Bryssel. Förslaget kommer, om det blir verklighet, göra det betydligt svårare att nå klimatmålen.

– Vi vill med vårt förslag ge partierna en sista chans att ta sitt förnuft till fånga och ändra beslutet om att lägga miljarder skattepengar på att subventionera fossila bränslen, förvärra klimatkrisen och göda Putins krigskassa, säger Märta Stenevi.

Europa står i brand

Europa står i brand. Livsfarligt extremväder med torka, bränder och vattenbrist som följd drabbar just nu stora delar av vår kontinent. I Portugal och Spanien väntas temperaturer på upp till ofattbara 50 grader. På några få dagar har hundratals människor mist livet i Portugal och Spanien som en direkt följd av extremvärmen. Enorma områden står i lågor och tiotusentals människor har tvingats fly från sina hem. Italien har utlyst nödläge och prognosen visar att en tredjedel av landets skördar riskerar att torka bort.

Som om inte inflationens påverkan på matpriserna vore illa nog riskerar nu svenska konsumenter att få ytterligare höjda matpriser till följd av att skördar torkar bort i den europeiska hettan. Riksdagen måste tar sitt förnuft till fånga och tänka om. De pengar som en majoritet av partierna idag vill använda för att att subventionera fossila bränslen måste istället gå till att stötta de hushåll som på grund av inflation och torka kommer få det ännu svårare att ha råd med maten.

Inspireras av krisåtgärder i Tyskland och Spanien
Förslaget att rikta ett statligt krisstöd till kollektivtrafik i hela landet är inspirerat av åtgärder som införts i Tyskland och Spanien för att kompensera för de höga bränslepriserna.

– I ett första steg borde vi i riksdagen kunna enas om en rejäl prissänkning för all kollektivtrafik åtminstone till årsskiftet. Miljöpartiet kräver max 100 kr i månaden, säger Märta Stenevi.

Läs intevju med Märta Stenevi i ETC här.