Miljonstöd till utsatta kvinnor, barn och hbtq-personer

Kampen mot våldet får aldrig sättas på paus. I dag presenterar jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) att Socialstyrelsen får i uppdrag att fördela 100 miljoner kronor till organisationer som ger stöd utsatta barn, kvinnor och hbtq-personer.

– Kampen mot våldet får aldrig sättas på paus. Tvärtom är det i kristider viktigare än någonsin att kraftsamla mot mäns våld mot kvinnor, våld mot barn och hedersrelaterat våld och förtryck. Vi måste också se till att barn i andra former av utsatthet får det stöd de behöver. Kriser riskerar att slå särskilt hårt mot barn som redan har det svårt. Till exempel barn i familjer med missbruksproblematik eller barn som lever i ekonomisk utsatthet, säger Åsa Lindhagen.

Uppdrag till myndigheterna

Socialstyrelsen får i uppdrag att fördela de 100 miljoner kronor som vi tidigare aviserat till organisationer som ger stöd till barn i utsatthet samt till våldsutsatta kvinnor, barn och hbtq-personer.

Jämställdhetsmyndigheten får i uppdrag att skyndsamt ta fram arbetssätt för hur kommuner bättre kan nå våldsutsatta i tider av isolering.

– Civilsamhället gör varje dag avgörande insatser för utsatta barn och vuxna i vårt land. De har en mycket viktig roll i arbetet med att minska coronakrisens skadeverkningar. Kvinnor och barn i utsatthet har rätt till stöd och hjälp. Detta gäller även i tider av kris, säger Åsa Lindhagen.