Miljöpartiet i Almedalen 2016

Miljöpartiet de gröna är på plats under hela Almedalsveckan 2016 för att mötas, samtala och anordna aktiviteter om det gröna samhällsbygget. Möt olika delar av partiet i vårt seminarietält och på vårt ekonomiska seminarium om delningsekonomi den 8 juli. Språkrör Isabella Lövin håller Miljöpartiets tal.

Miljöpartiet tar ansvar för samhällsutvecklingen i kommuner, landsting, regioner i hela landet och i Sveriges regering. Som visionära realister ser vi behovet av en grön omställning. Det moderna, hållbara samhället är inte bara en vision – det kan bli verklighet genom politiskt arbete.

Vi tar gröna steg framåt, för att bygga hopp och framtidstro genom investeringar i det gröna samhällsbygget med förnybar energi och klimatsatsningar, en bättre skola och fler bostäder. Miljöpartiet är på plats under hela Almedalsveckan för att samtala, mötas och tala om just detta.

Miljöpartiets aktiviteter, Almedalsveckan 2016

Torsdagen den 7 juli

09.30-10.45 Framtidens folkrörelser – Hur kan politiken ta vara på engagemanget i civilsamhället?
Partisekreterarna Amanda Lind och Carin Jämtin (S) samtalar med inbjudna gäster.
Plats: Länsteatern Bredgatan 10

Fredagen den 8 juli

10.00-18.00 Tältet i Almedalsparken:
10.00-10.45 Använder kommunen nycklarna till den hållbara arbetsmarknaden? (Kommun och landstings-kommittén)
11.00-11.45 Så kan asylsökande och nyanlända fortare få arbete (Etableringsgruppen)
12.00-12.45 Hur bygger vi med gemensam kraft det hållbara samhället? (Amanda Lind, partisekreterare, MP)
14.00-14.45 Vattenbrist i ett förändrat klimat – hur påverkas samhället och företagen? (Miljöpartiet Gotland)
15.00-15.45 Klimatsmarta innovationer – framtid eller sci-fi? (Grön ungdom)
16.00-16.45 Vem representerar Miljöpartiet? (Jämställdhets- och mångfaldskommittén)
17.00-18.00 Heta stolen med Miljöpartiets Europaparlamentariker

13.15-14.45 Miljöpartiets ekonomiska seminarium
Janine Alm Ericson, ekonomisk politisk talesperson, leder ett seminarium om delningsekonomi där olika sektorer möts i ett samtal om framtidens ekonomi.

Medverkande: Linnea Engström,EU-parlamentariker (MP); Susanne Malmström, operativ chef Sunfleet; Jacob Rudbäck, VD Yepstr; Cemille Üstun, Almega och Rebecca Filis, Skatteverket, som på uppdrag av regeringen kartlagt delningsekonomins påverkan av skattesystemet.

Plats: Wisby strand, lokal Lojsta

19.00 tal av Isabella Lövin på scenen i Almedalen.