Miljöpartiet i EU: Vad M, KD och SD tycker är höljt i dunkel

Idag presenterar EU sina nya klimatmål för 2040. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har ännu inte berättat för väljarna: Var står de i EU:s mest omfattande viktigaste utmaning den kommande mandatperioden?

Mitt i en snabbt växande klimatkris går Moderaternas och Kristdemokraternas partigrupp i EU-parlamentet till val på att pausa all ny klimatlagstiftning. De vill till och med riva upp beslutet om att förbjuda nyförsäljning av fossilbilar år 2035.

Sverigedemokraterna går ännu längre. Under den senaste mandatperioden har de toppat listan över de som röstat emot klimatåtgärder.

Detta bådar inte gott för klimatarbetet i EU nästa mandatperiod.

Nya klimatmål förhandlas fram

Den senaste mandatperioden har EU varit en internationell ledare i klimatarbetet. Om än med otillräckliga åtgärder, har ambitionen ändå växlat upp.

När EU nu närmar sig en ny mandatperiod ska nya klimatmål förhandlas fram. I dag kommer EU-kommissionen med sin rekommendation. Hur de högerkonservativa ställer sig till förslaget kommer att vara avgörande för resultatet.

Läckor från kommissionen säger att de kommer att rekommendera EU att minska nettoutsläppen med 90 procent till 2040. Dock räknar de med stora negativa utsläpp från tekniska lösningar att binda koldioxid – vilka ännu inte finns, och en utbyggnad av kärnkraften som knappast är på plats före år 2040. Så i stället för faktiska utsläppsminskningar, vill kommissionen förlita sig på science fiction.

Vad vill M, KD och SD?

Vad Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna tycker är höljt i dunkel. Men deras handlingar och uttalanden ger oss ledtrådar. Sverigedemokraterna pekar gärna på att andra delar av världen måste göra sitt för att minska sina utsläpp. Kina pekas ut som boven i dramat, men när EU inför klimattullar röstar de emot. Trots att det är vårt bästa, mest effektiva och smartaste sätt att påverka andra delar av världen.

När EU-parlamentet föreslår att EU:s utsläpp till 2030 ska minska med 60 procent röstar M, KD och SD nej. Det är tydligen alltför ambitiöst – trots att Parisavtalet kräver ännu större utsläpp. När EU vill skydda mer natur, och lagra mer kol i skog och mark, kämpar M, KD och SD emot.

Trots att FN:s klimatpanel är tydliga med att det är det mest kostnadseffektiva sättet att minska mängden koldioxid i atmosfären. Dessutom leder det till minskade utsläppen här och nu, inte någon gång i framtiden när deras tekniska lösningar eventuellt är på plats.

Lika illa på hemmaplan

På hemmaplan följer dessa partier samma ovetenskapliga linje. Ebba Busch hävdar i SVT:s ”30 minuter” att ökade utsläpp i närtid är Sveriges sätt att “bulka” för att bygga muskler. Liknelsen är lika häpnadsväckande som felaktig. Ett statsråd som i vissa sammanhang talar varmt om fysikens lagar borde veta bättre.

Hälsan hos en kedjerökare som lovar att sluta år 2050, avgörs av det totala antalet cigaretter som konsumerats fram tills dess. Det hjälper föga att fortsätta som vanligt fram till 2049. Detsamma gäller våra utsläpp. Det är den totala mängden koldioxid i atmosfären, inte slutdatumet, som spelar roll.

Den som trots allt tror på vad regeringspartierna säger, bör se till vad de gör. Regeringen ökar medvetet utsläppen i en tid då klimatet snart kan passerar mycket farliga tippningpunkter.

Förra året slogs nära 600 värmerekord. Skogsbränder, översvämningar, torka, krig och konflikter är det nya normala i klimatkrisens skugga. Vad EU gör den kommande mandatperioden kommer ha stor betydelse för hur och om vi ska lyckas tackla den nya verklighet vi lever i.

Väljarna förtjänar svar

Klimatfrågan är en av väljarnas viktigaste frågor i EU-valet. Vi som politiska partier måste tydliggöra våra ambitioner och avsikter. Vi måste berätta om våra bevekelsegrunder och vems ärenden vi springer.

Därför frågar vi, vad vill Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna göra för att minska utsläppen till 2030, för att EU ska klara sina klimatmål? Och hur stora utsläppsminskningar vill ni arbeta för till 2040?

Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker (MP)
Pär Holmgren, EU-parlamentariker (MP)
Isabella Lövin, före detta klimatminister, kandidat till EU-parlamentet (MP)

Debattartikeln är publicerad på Aftonbladets debattsida.