Miljöpartiet: Ta tillbaka kontrollen över svensk järnväg!

Idag presenterade Trafikverket den nationella planen för transportinfrastrukturen 2026–2037. Regeringens låga ambitionsnivå är ett hårt slag mot alla som vill resa hållbart och mot företag som är beroende av punktliga godstransporter. Det är ett svek mot svenska tågresenärer och ett hot mot vår konkurrenskraft, konstaterade språkrör Daniel Helldén på en presskonferens.

– Svenska folket vill åka tåg och svenska företag vill transportera gods på järnvägen. Då är det politikens ansvar att se till att tågen går i hela landet – och att de går i tid, säger Daniel Helldén, språkrör för Miljöpartiet.Regeringens politik visionslös

Regeringen är visionslös

Regeringens järnvägspolitik är dessvärre både kortsiktig och visionslös. Trots att efterfrågan på tågresor och godstransporter har fördubblats de senaste 30 åren, väljer regeringen att satsa för lite och skjuta problemen framför sig. Om endast femton procent av underhållsskulden återtas till 2037 – hur ska de resterande åttiofem procenten hinna återtas till 2050?

Regeringens vägran att bygga ut Ostkustbanan och åtgärda flaskhalsar som Maria–Helsingborg är tydliga exempel på en politik som stryper kapaciteten. Svenska resenärer och företag förtjänar bättre.

– Man talar om samhällsekonomisk nytta, men bakom påståendet döljer sig modeller där bilisters tid värderas högre än tågresenärers. Det är inte samhällsekonomisk nytta, det är systemfel, menar Daniel Helldén.

En järnväg i kris

Punktligheten i den svenska järnvägen var förra året den sämsta på minst ett decennium. Svenska tåg är mer försenade än i krigsdrabbade Ukraina. Bakom statistiken finns människor och företag som drabbas: missade arbetstimmar, inställda möten, förseningar till bröllop och kallnade middagar som väntar hemma.

Samtidigt har regeringen stoppat utbyggnaden av nya stambanor, skurit ner på underhållet och tackat nej till miljarder i möjliga EU-investeringar.

– Dagens plan är ett svek mot alla resenärer som vill kunna lita på tågen, och ett svek mot svenska företag som behöver fungerande transporter, säger Helldén.

Miljöpartiets lösning

Miljöpartiet vill se ett systemskifte i transportpolitiken. Vi vill:

  • Återta hela underhållsskulden – inte bara 15 procent som regeringen föreslår.
  • Bygga ut järnvägen i hela landet, från Malmö till Luleå.
  • Skapa en ny myndighet med fullt ansvar för järnvägen och återta underhållet i statlig regi.
  • Tänka nytt kring finansiering, bland annat genom projektbolag som med Botniabanan och Öresundsbron, vilket gjort att projekten kunde byggas snabbare och billigare.
Satsningar i hela landet

Miljöpartiet vill bland annat öka kapaciteten på stambanorna i södra Sverige och ge städer som Jönköping bättre möjligheter till arbetspendling. Vi vill även knyta ihop Oslo och Stockholm så att restiden blir under tre timmar och färdigställa Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan samt rusta upp Inlandsbanan.

Hög tid för politiken att leverera

Svenska folket vill åka tåg, och de vill att tågen ska gå i tid. Istället presenterar regeringen en plan som lämnar resenärer och företag kvar på perrongen.

– Det är hög tid att vi byter riktning. Sverige behöver en politik som tar tillbaka kontrollen över järnvägen och bygger ihop landet, säger Daniel Helldén.

Relaterade nyheter

Svenskt tåg på spåret – illustration av behovet av bättre punktlighet och planeringSvenskt tåg på spåret – illustration av behovet av bättre punktlighet och planering

Lägg ner Trafikverket – fokus på järnvägen krävs

MP kallar infrastrukturministern till riksdagen

EU måste göra det enklare att åka tåg

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter