Miljöpartiet väljer bort blockpolitiken

Miljöpartiet i Nacka har valt att ingå ett valtekniskt samarbete med Alliansen och ställa sig utanför blockpolitiken. Överenskommelsen förändrar ingenting politiskt. Däremot får Miljöpartiet bättre förutsättningar att arbeta och föra fram sin egen gröna politik inom alla områden. I överenskommelsen får Miljöpartiet också ett kommunalråd i opposition.
Med det valtekniska samarbetet binder sig Miljöpartiet inte till något block utan kommer att vara Nackas gröna röst med fokus på ett hållbart samhälle där miljö- och klimatfrågor inom alla kommunens verksamheter prioriteras.

– Vi är ett grönt parti som arbetar för ett hållbart samhälle och kommer fortsätta föra fram vår egen politik, säger Sidney Holm, oppositionsråd för Miljöpartiet. Ett kommunalråd i opposition innebär insyn och möjlighet till politisk påverkan och överenskommelsen ger oss möjlighet att kunna föra grön politik denna mandatperiod.

De senaste veckorna har Miljöpartiet suttit i förhandlingar med utgångspunkten att kunna få så mycket insyn och platser som möjligt. Det är på så vis vi kan fortsätta lägga förslag inom alla områden och påverka politiken.

– Förra mandatperioden fick vi igenom mycket grön politik, fortsätter Lisskulla Zayane, språkrör för Miljöpartiet. Den här överenskommelsen ger oss bättre förutsättningar att driva grön politik och kunna påverka även kommande år. För att ha tid och möjlighet att föra fram vår politik krävs resurser och utrymme, något vi nu får.

Nacka ska vara en del av lösningen och de klimatutmaningar vi står inför har aldrig varit så stora som nu. När Nacka byggs och utvecklas behöver fokus vara hållbarhet med långsiktiga beslut som tar hänsyn till kommande generationer.

– Vi kommer arbeta för hållbara trafiklösningar, klimatsmart byggande, större satsningar på barn och unga och förebyggande arbete för alla som behöver samhällets stöd, avslutar Sidney Holm.

Det valtekniska samarbetet ger Miljöpartiet plats i samtliga nämnder och i Brottsförebyggande rådet enligt följande:

Kommunstyrelsen: 1 ledamot och 1 ersättare
Arbets- och företagsnämnden: 1 ersättare
Fritidsnämnden: 1 ledamot och 1 ersättare
Kulturnämnden: 1 ersättare
Miljö- och stadsbyggnadsnämnden: 1 ledamot och 1 ersättare
Natur- och trafiknämnden: 1 ledamot och 1 ersättare
Socialnämnden: 1 ledamot och 1 ersättare
Utbildningsnämnden: 1 ledamot
Äldrenämnden: 1 ledamot
Valnämnden: 1 ersättare
Brottsförebyggande rådet: 1 ledamot

Överenskommelsen innebär också att Miljöpartiet får 0,5 oppositionsråd med en tillhörande politisk sekreterartjänst på 0,25 %.