Miljöpartiet vill se direkttåg till Trondheim

I kvällens sommartal fokuserade språkrör Amanda Lind och Daniel Helldén särskilt på järnvägen och upprepade Miljöpartiets tidigare krav om att lägga ner Trafikverket, återförstatliga järnvägsunderhållet samt att staten ska upprätta en investeringsbudget (låna pengar) för att finansiera underhåll och nya järnvägssatsningar. Utöver de satsningar vi tidigare aviserat presenterade även språkrören nyheten att vi i vår skuggbudget kommer att ha med en satsning för att förverkliga SJ:s planer på direkttåg till och från Trondheim. 

Sverige är ett av världens rikaste välfärdsländer. Trots detta har vi en järnväg som inte fungerar. Förseningar och kapacitetsbrist hämmar utveckling, klimatomställning och orsakar frustration och problem i människors vardagsliv. Vi vet att tåget är både nutiden och framtiden. Självklart borde det även i framtiden vara möjligt att åka nattåg från Göteborg till norra Sverige – men vi vill betydligt mer än så. Det är otroligt viktigt att vi rustar upp befintlig räls och vi behöver också öppna nya förbindelser.

Men Tidöregeringen fördröjer processen. Den började sin mandatperiod med att stoppa planerade järnvägssatsningar och skära ner 750 miljoner på järnvägsunderhållet. Sedan tackade man aktivt nej till möjligheten att få medfinansiering från EU för järnvägssatsningar. I Jämtland har regeringens försummelse av järnvägen blivit sorgligt tydligt i exemplet med SJ:s planer på direkttåg till Trondheim. Regeringen gör, bokstavligen, att Sverige missar tåget!

Miljöpartiet satsar på direkttåg till Trondheim

I samband med att Norge elektrifierar järnvägen mellan Storlien och Trondheim blir det möjligt att med direkttåg binda samman Östersund och västra Jämtland liksom Stockholm och Mälardalen med Tröndelag och Trondheim. SJ planerar för tre avgångar om dagen i vardera riktning på sträckan Stockholm–Trondheim, ett nattåg och två dagtåg.

Den nya förbindelsen skulle innebära bättre pendlingsmöjligheter, en större arbetsmarknad för länets invånare samt nya möjligheter för turismen och näringslivet. Satsningen kräver medfinansiering från svenska och norska regeringen, via ländernas respektive Trafikverk. Norge har gett klartecken, men från den svenska regeringen kommer inga pengar. Inför årets vårändringsbudget gick kommun- och regionpolitiker i länet samman i ett brev och uppmanade regeringen att skjuta till resurser. En uppmaning de fortfarande varken fått gehör för eller svar på.

Vi vill att SJ:s plan ska förverkligas, och satsar de 13 miljoner som krävs, i Miljöpartiets höstbudget.

Fler MP-förslag för svensk järnväg

För att komma tillrätta med de omfattande problemen med svensk järnväg krävs stora satsningar och en tydlig omläggning av politiken.  Miljöpartiet har tidigare presenterar följande krav:

  • Lägg ner Trafikverket 
    År 2010 slogs Vägverket och Banverket samman till Trafikverket. Resultatet blev en gigantisk myndighet som drunknar i administration och varken levererar på tåg- eller väguppdraget; järnvägen havererar och var tionde väg i Sverige är i mycket dåligt skick. Vi vill utreda en uppdelning av Trafikverket till dess forna två myndigheter för väg respektive järnväg: Vägverket och Banverket. De flesta länder med ändamålsenlig tågtrafik har en separat förvaltning av järnvägen, till exempel Norge, Danmark och Nederländerna. Den samlade Trafikverksmodellen, där satsningar på väg och järnväg konkurrerar internt med varandra, har misslyckats.
  • Återförstatliga underhållet
    Samma år som Trafikverket bildades beslutade Alliansregeringen även att privatisera järnvägsunderhållet. Många av dagens spårfel, elfel och signalfel är en konsekvens av det. Vi vill att ansvarig järnvägsmyndighet där all kompetens samlas ska återuppta det övergripande ansvaret för anläggning och underhåll av järnvägen samt styrning av tågtrafiken. Det innebär ett återförstatligande av underhållet av järnvägen.
  • Investeringsbudget för att rusta järnvägen
    Kostnaden för den totala underhållsskulden på järnvägen uppgår till 127 miljarder kronor. För att finansiera underhåll och satsningar på framtidens järnvägsinfrastruktur som utbyggnad av Norrbotniabanan, Oslo-Stockholm, nya stambanor i södra Sverige samt dubbelspår på nya Ostkustbanan krävs en investeringsbudget. I flera år har MP drivit att ersätta överskottsmålet med ett balansmål samt att upprätta en investeringsbudget på 100 miljarder om året i tio år för att finansiera investeringar i klimatomställningen. I vår skuggbudget för 2024 satsade Miljöpartiet totalt 19 miljarder mer på järnvägen än Tidöregeringen.

Relaterade nyheter

Att slopa beteskravet vore galenskap

Kvinna promenerar cykel bredvid pendeltågKvinna promenerar cykel bredvid pendeltåg

Varför subventionerar regeringen flyg när svenskarna vill åka tåg?

MP kallar energiministern till Näringsutskottet

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter